Produkter som diskuteras: "Träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Eller borra ur skruvhålen så en träplugg passar, limma fast och borra ett nytt skruvhål i pluggen.T topmount skrev:
När jag fixade mina fönster hade jag 6 skruvar som inte fäste alls.
Jag köpte en meter 8 mm rundstav och borrade nya hål och limmade fast rundstaven i hålet,
Sedan borrade jag typ 3 mm hål i rundstaven och gångjärnens skruv sitter som berget.
Tryck i en bit ek/fk kabel, det är ändå hårdare än trä och löser samma uppgift.M MagHam skrev:
Det finns massor av lösningar, man börjar med den enklaste och jobbar sig uppåt till problemet är löst.🤓
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 565 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 565 inlägg
Tror inte tändstickor eller grillpinnar kommer hjälpa då det ser ut som att karmen spruckit. Kanske kan en träplugg fungera, men skulle nog plocka av dörren och se om det går att limma ihop karmen innan jag borrar och pluggar.
Jag tycker det ser ut som om karmen är sprucken precis i linje med skruvarna.
Isåfall hade jag sett till att limma det också, och som tidigare nämnde borrat ur hålen och limmat i plugg
Isåfall hade jag sett till att limma det också, och som tidigare nämnde borrat ur hålen och limmat i plugg
Träplugg är bäst men bättre än att använda rundstav, och i längden även billigare, är att göra egna plugg med en pluggborr. Då gör man plugg med rätt fiberriktning. Det fungerar bättre att ha plugg med samma fiberriktning som i karmen. Med rundstav går fiberriktningen i pluggen 90 grader mot den i karmen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför gängar inte skruvarna i dosan i taket?
El -
Fjärrvärme drar mycket. Förstår inte hur fjärrvärme fungerar.
Fjärrvärme & Gas -
Hur får man rätsida på programknappen för programval på en Cylinda diskmaskin DM297. Knappen är fast på ett ECO program. Knappen fjädrar inte ut.
Hemma hos -
Pumpen drar ström när den inte pumpar
Vatten & Avlopp -
Hur monterar man denna kopplingsspak till klippo excellent s. Vet inte hur fjädrar och ring ska sitta. Hittar ingen sprängskiss på detta.
Trädgård allmänt