Hej, hoppas detta är rätt forum, första gången jag skriver. Ska fixa ytskikten i vårt rätt stora trapphus/hall. Det är gipsväggar där yttersta lagret består av sågspånstapet som börjat släppa på en del ställen. Under sågspånstapeten är det ytterligare 1-2 lager äldre tapet.

Har på ett annat ställe försökt ånga bort den gamla tapeten men det var ett rent helvete.

Så därför funderar jag på renoveringsgips. Bara sätta över och börja om. Men hur fästa?

Min tanke nu är att försöka ta bort den gamla tapeten där den sitter dåligt och sen limma upp renoveringstapeten och skruv på sina ställen?

Eller ska man bara nyttja skruv? I så fall vilken funkar att fästa i det äldre gipset.

Tacksam för råd!

Skruva den i reglarna bakom. Bör sitta med jämna intervall, typiskt 60 cm.

Tack, kanske en dum fråga men hur hitta reglarna enklast? Huset har bjudit på en del överraskningar i sin konstruktion hittills så inte säker man kan räkna med det är 60cm 😀

AXS
Med en magnet så hittar du skruvarna. Är de inte magnetiska så finns det regelsökare både att köpa och hyra.

Jag skulle komplettera med lim om du kör tunn renoveringsgips för att minska risken för att det rör på sig.

• Gilla
Ama24
  • Laddar…
A Ama24 skrev:
Tack, kanske en dum fråga men hur hitta reglarna enklast? Huset har bjudit på en del överraskningar i sin konstruktion hittills så inte säker man kan räkna med det är 60cm 😀
Ett av mina bästa verktygsköp.....
https://kiwitools.se/products/screwfinder

• Gilla
Ama24
  • Laddar…
Tack alla!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.