25 392 läst · 4 svar
25k läst
4 svar
Skruva råspont istället för att spika
Hej!
Ska göra ett litet cykelskjul med takpapp till tak. I alla guider jag läst står det att man ska spika fast råsponten och eftersom jag är värdelös på att spika hoppas jag istället att det finns någon skruv jag kan använda så det går lite snabbare?
Jag har även kvar väldigt mycket trallskruv från när jag byggde ett trädäck, skulle det fungera att använda eller det skulle kunna skada underlags pappen?
Ska göra ett litet cykelskjul med takpapp till tak. I alla guider jag läst står det att man ska spika fast råsponten och eftersom jag är värdelös på att spika hoppas jag istället att det finns någon skruv jag kan använda så det går lite snabbare?
Jag har även kvar väldigt mycket trallskruv från när jag byggde ett trädäck, skulle det fungera att använda eller det skulle kunna skada underlags pappen?
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Spika går väl normalt snabbare än att skruva, i alla fall med lagom spik (3" = 75 mm)? En skruvautomat som hanterar trallskruv kanske skulle vara effektiv? Drar du ned skruvskallen strax nedanför råspontens kant lär den inte kunna skada pappen.
Det enda problem jag ser med att skruva att det i princip är omöjligt att byta enstaka brädor råspont om den är skruvad. Men det kanske är en icke-fråga på ett cykelskjul.
Det enda problem jag ser med att skruva att det i princip är omöjligt att byta enstaka brädor råspont om den är skruvad. Men det kanske är en icke-fråga på ett cykelskjul.
Det går utmärkt att skruva med trallskruv om du föredrar det.
Jag förstår inte hur det skulle bli svårare (i princip omöjligt) att byta enstaka brädor om den skruvas? Det borde väl snarare bli lättare jämfört med spik, en skruv går ju enkelt att backa ut igen om man vill.
Jag förstår inte hur det skulle bli svårare (i princip omöjligt) att byta enstaka brädor om den skruvas? Det borde väl snarare bli lättare jämfört med spik, en skruv går ju enkelt att backa ut igen om man vill.
Tackar så mycket för svaren!
Förklara gärna hur det blir svårare att byta brädor med skruv. En av anledningarna att jag alltid föredrar det är att man oftast kan skruva upp och göra om när det blir fel vilket är bra för en nybörjare.
Förklara gärna hur det blir svårare att byta brädor med skruv. En av anledningarna att jag alltid föredrar det är att man oftast kan skruva upp och göra om när det blir fel vilket är bra för en nybörjare.
De gånger det blir jobbigare att byta en skruvad bräda istället för spikad är när det är övermålat.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Råspont istället för OSB?
Byggmaterial & Byggteknik -
Plywood istället för råspont?
Tak & Vind -
Takduk istället för råspont och papp?
Tak & Vind -
Skruva fast råspont bakifrån
Byggmaterial & Byggteknik -
Om man skulle vilja skruva råspont på tak istället för att spika, vore det galet?
Byggmaterial & Byggteknik