A
med risk för att låta hela okunnig (vilket jag är…).

Ska skruva upp en rullgardin som är något kortare bredd än tidigare
, därav kan jag inte återanvända de gamla plugghålen.

Hur fan fixar jag jämna hål som är tillräckligt breda och djupa för att få in en plugg utan att de blir för stora? Har endast tillgång till skruvmejsel. Är det bättre vänta på förstärkning av en skruvdragare? Gammalt hus, lätt betong, smular jäkla mycket. Blir ibland nojig över att man ska stöta på något rör/elledning.

• Fönster med persienner, gardin till vänster och växter på fönsterbrädan i ett rum med beige väggar och vit karm, kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Använt skruvhål i en vit vägg bredvid en dörrkarm av lätt betong i ett gammalt hus, med en mörk fläck runt hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Det är möjligt att det går att "borra" med en skruvmejsel, men jag hade aldrig ens drömt om att göra det. På samma sätt som jag inte spikar med skruvmejsel. 😉

Smular det så vill då få så fint hål som möjligt och då går skruvmejseln bort. Vänta in en borr är vad jag skulle gjort iallafall.

Är inte listen ovanför tänkt för att skruva gardinfästen i? Så är det i lägenheten vi har.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
TeroM TeroM skrev:
Är inte listen ovanför tänkt för att skruva gardinfästen i? Så är det i lägenheten vi har.
Tack mycket möjligt! Ska testa

tommib
Jag gör faktiskt hål med just en skruvmejsel i vårt lättbetonghus. Det är en philipsmejsel köpt för typ 20 kr på ÖoB för länge sedan. Den råkar dock ha ett skaft som är nästan precis 5,5 mm och därför perfekt för en rödplugg.

Jag tar helt enkelt mejseln och sätter mot väggen och slår med hammare. Hålen blir perfekta. En bonus är att metoden komprimerar lättbetongen så att pluggen sitter stadigare.

• Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
Jag har också fäst flera gardiner i trälisten med stor framgång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.