6 459 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Skruva klips eller spika innertak?
Jag är i färd med att sätta up ca 30kvm pärlspont i mitt vardagsrum. Jag har tidigare (några år sedan) gjort liknande med både spik men jag har även satt upp en liten väggpanel med klips. Som jag minns et var det smidigt med klips men har hört lite delade meningar om detta.
Några tips ?
Det är ju väldigt jobbbigt att spika, speciellt de sista millimetrarna så man inte skadar panelen...
Några tips ?
Det är ju väldigt jobbbigt att spika, speciellt de sista millimetrarna så man inte skadar panelen...
Hej,
De gånger jag satt pärlspont som innertack har jag spikat med klips. Med ett bra don, en bra hammare och en tålmodig hantlangare som hjälper till att hålla så går det förvånansvärt smidigt. Jag upplever inte sista raden som bökig att spika, den spikar du förmodligen utan klips eftersom den kapas till önskad bredd. Däremot kan det vara tight att få in den...
// Tobbe
De gånger jag satt pärlspont som innertack har jag spikat med klips. Med ett bra don, en bra hammare och en tålmodig hantlangare som hjälper till att hålla så går det förvånansvärt smidigt. Jag upplever inte sista raden som bökig att spika, den spikar du förmodligen utan klips eftersom den kapas till önskad bredd. Däremot kan det vara tight att få in den...
// Tobbe
Skruvade clips i taket. Har skruvat panel i taket på fritidshuset att det fungerar kanon. Inget krångligt uppåtspikande, ingen missar med märken, mm.
Men nu har jag skaffat en dyckertpistol så nästa panel sätta med den istället.
Men nu har jag skaffat en dyckertpistol så nästa panel sätta med den istället.
Jag använder gärna clips till väggpanel men är lite tveksam till dem i tak efter att ha fått stå och spika fast trettioårigt paneltak som hade hängt ned sig och fått glipor p g a att clipsen med tiden böjt sig av panelens vikt. Men det kan ha att göra med att det var reglat lite väl glest, cc ungefär en meter = mer vikt på varje clips.
Spika dolt utan clips - 45 grader in precis ovan fjädern - går bra utan att skada panelen om man använder spikdrivare (som dorn fast med flat spets) sista biten. Men visst är det lite jobbigare spikning än med clips.
Spika dolt utan clips - 45 grader in precis ovan fjädern - går bra utan att skada panelen om man använder spikdrivare (som dorn fast med flat spets) sista biten. Men visst är det lite jobbigare spikning än med clips.
Liknande trådar
-
Limma eller skruva gips på spånskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Verisure basenhet - limmad eller skruvad?
Villalarm & Hemautomation -
Val av plugg, limma plugg, skruva fast direkt eller vänta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mäterskåp placering: Ska man Dölja in i väggen eller kan man bara Skruva Fast på väggen ? Finns regler? Tacksam
El -
köpråd skruvautomat festool 4500 eller 2500
Verktyg, Maskiner & Fordon