Jag bygger om mitt gamla 70-talskök och vill sätta in utdragsskenor i vissa skåp. Misstänker att de inte fäster särskilt bra då alla skivor i stomme och luckor består av ca 3 mm masonitskivor med veckat papper i mitten för stabilitet. Finns det någon plugg för tunn masonitskiva eller hur ska jag få bra hållfasthet?
Köpte IKEAs inredning till vårt Marbodalkök från 85, med masonitsidor.
IKEAs skruvar rakt in i masoniten har fungerat ganska bra. Jag skruvade in lådorna 2008.
UNder åren har en eller två lådor lossnat, då har jag använt några andra hål i beslagen tillsammans med sättlim.
IKEAs skruvar rakt in i masoniten har fungerat ganska bra. Jag skruvade in lådorna 2008.
UNder åren har en eller två lådor lossnat, då har jag använt några andra hål i beslagen tillsammans med sättlim.
Ett skåp 78x40 cm behöver tåla en hel del vikt när lådan dras ut. Lim i skruvhålen kanske duger men tycker att det borde finnas en bra plugg av något slag.
Jag skruvade fast en utdragbar avfallssorteringskärl från Ikea i samma material men den höll inte jättemånga år så jag behöver verkligen extra förstärkning.
Jag skruvade fast en utdragbar avfallssorteringskärl från Ikea i samma material men den höll inte jättemånga år så jag behöver verkligen extra förstärkning.
Lim i skruvhålen hjälper inte. Man limmar hela beslaget mot masonitskivan, så du får en stor limyta.C Chippe skrev:Ett skåp 78x40 cm behöver tåla en hel del vikt när lådan dras ut. Lim i skruvhålen kanske duger men tycker att det borde finnas en bra plugg av något slag.
Lådorna för kastruller har hållit under många år, däremot lastade vi en låda full med mjölpåsar. Den blev racklig efter något år eller så, men sen jag limmade sidobeslagen mot väggen har det fungerat bra.
I några fall har jag använt islagsmutter, om det varit ett skåp bredvid.
I några fall har jag använt islagsmutter, om det varit ett skåp bredvid.
Klicka här för att svara