Hej!

Ska skruva upp en brandvarnare i taket i badrummet ovanför torktumlare och tvättmaskin.

Behöver jag tänka på något särskilt där? När jag knackar på taket verkar det vara en enkel gipsskiva.

• Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare under en träskiva, hyllor med tvättprodukter ovanför, och tak med infällda spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i badrum med ventilationslucka och infällda spotlights, hylla med tvättmedel och rengöringsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra med en mejsel eller borr, hål som är max 5,5 mm och knacka in en räd plugg, sen en skruv som är lika läng som pluggen, den går då ut och låser.Ingen står vikt på en brandvarnare. I övrigt så händer inget, normalt inget tätslikt taket.
Angårnde varnare, vad är ni rädda för, TM och TT är inkapslade i en plåtlåda och ingen eld kommer ut från den bara rök och då är det försent att göra något.

Dödar inte röken eller? Utveckla gärna ditt svar.

dubbelhäftande tejp?

J jonaserik skrev:
Borra med en mejsel eller borr, hål som är max 5,5 mm och knacka in en räd plugg, sen en skruv som är lika läng som pluggen, den går då ut och låser.Ingen står vikt på en brandvarnare. I övrigt så händer inget, normalt inget tätslikt taket.
Angårnde varnare, vad är ni rädda för, TM och TT är inkapslade i en plåtlåda och ingen eld kommer ut från den bara rök och då är det försent att göra något.
Tack för svar. Ingen silikon eller liknande?

M MagicFingers skrev:
dubbelhäftande tejp?
Funderade på det. Men läst att det inte rekommenderas för brandvarnare eftersom dom behöver sitta stadigt vid höga temperaturer som vid brand.

F foppa skrev:
Dödar inte röken eller? Utveckla gärna ditt svar.
Med en dörr stängd så blir ingen rök utanför. troligen så finns det ett antal varnare utplacerade i huset, som varnar för rök. Och vad ska brinna i en TM och TT då, säkringen löser säkert ut på ett tidigt stadium, eller JFB. Så därav frågan.

• Gilla
kilank
  • Laddar…
S Sheppan skrev:
Tack för svar. Ingen silikon eller liknande?
Svar nej, bara att när det skruvas så dra bara så det känns att det sitter fast, annars kan pluggen dras ur. Med skruven så delar sig pluggen ovanför gipsen.

J jonaserik skrev:
Svar nej, bara att när det skruvas så dra bara så det känns att det sitter fast, annars kan pluggen dras ur. Med skruven så delar sig pluggen ovanför gipsen.
Ok tack. Hur vet jag att taket inte har tätskikt?

S Sheppan skrev:
Tak har i 99% av fallen inte tätskikt. Det är målad gips.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med en dörr stängd så blir ingen rök utanför. troligen så finns det ett antal varnare utplacerade i huset, som varnar för rök. Och vad ska brinna i en TM och TT då, säkringen löser säkert ut på ett tidigt stadium, eller JFB. Så därav frågan.
Kanske ett glömt strykjärn i tvättstugan,luddet i TT eller elektroniken i maskinerna...
Du menar att om det ryker från TT ellerTM så kan man bara stänga dörren och gå o lägga sig igen?

F foppa skrev:
Kanske ett glömt strykjärn i tvättstugan,luddet i TT eller elektroniken i maskinerna...
Du menar att om det ryker från TT ellerTM så kan man bara stänga dörren och gå o lägga sig igen?
Ja det är inte ovanligt att någon ( du nu ) drar allt till maximum spets och kommenterar så man baxnar. Ska du skydda dig mot strykjärnet till 100 % , så ska det vara ett uttag med timer, som det brukar vara i gemensamma tvättstugor.

• Gilla
kilank
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja det är inte ovanligt att någon ( du nu ) drar allt till maximum spets och kommenterar så man baxnar. Ska du skydda dig mot strykjärnet till 100 % , så ska det vara ett uttag med timer, som det brukar vara i gemensamma tvättstugor.
Jag läser ofta men kommentarer sällan i trådar, men när någon ifrågasätter någon som vill sätta upp en brandvarnare i tvättstugan och hävdar att det är helt onödigt så måste jag kommentera.
Tro mej jag har läst många av dina inlägg och tycker alltid att dom är bra o riktiga.... Men här brast det.

S Sheppan skrev:
Taket har våtrumsfärg. Vilken egentligen är en vanlig färg med lite extra plast och högre glans.
Vattnet rinner nedåt så ingen fara på taket sålänge man inte tänkt ha en vattenspridare i badrummet på ett par timmar dagligen :)

Brandvarnare känns onödigt, så länge man har en någonstans i passagen utanför..

Aldrig tänkt tanken att varm fukt i t ex en tvättstuga stiger upp mot taket?

Och genom springor mm letar sig upp ovanför gipset.
Det är just därför man har tätskikt av plast, både i väggar o tak.

Eller är det okända begrepp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.