Hej,
är det någon som kan rekommendera skruv/metod för infästning av 45x170 reglar i en altanstomme enligt bifogad bild?
räcker det med 3st längre träskruv, utan att förborra? Exempelvis: https://www.ahlsell.se/products/infastning/traskruv/traskruv/289008
Eller rekommenderas förborrning och kanske tjockare skruv?
Kommer att montera en balksko över där skruven skruvas så måste ha en sån här lösning.
Tack på förhand!
är det någon som kan rekommendera skruv/metod för infästning av 45x170 reglar i en altanstomme enligt bifogad bild?
räcker det med 3st längre träskruv, utan att förborra? Exempelvis: https://www.ahlsell.se/products/infastning/traskruv/traskruv/289008
Kommer att montera en balksko över där skruven skruvas så måste ha en sån här lösning.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "balksko"

Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Hej! Kör med 6x90mm träskruv, strunta i förborradet. Alternativt att du sätter balksko på andra sidan också? Men annars är 3st är gott och väl 👍🏻Z Abbelito fuerte skrev:Hej,
räcker det med 3st längre träskruv, utan att förborra? Exempelvis: [länk]
Tack på förhand!
S Sydeken skrev:
När jag bygger altaner brukar vi köra en 45a i botten och göra urhak på bärlinorna, blir stabilt och slipper alla balkskor, bara ett tips 👍🏻J jliljeha skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Å andra sidan så verkar det ju fungera i praktiken. Och om man drar åt så borde en hel del av kraften tas upp av friktionen mellan ändträt och den regel man skruvat genom - precis som att det inte är bultarna som håller fast hjulen utan friktionen mellan fälg och bromsskiva.K kniv skrev:
Går säkert att räkna på om man kommer ihåg sin hållfasthetslära - jag kan inte säga att jag minns allt i detalj
Medlem
· Västra Götaland
· 631 inlägg
Min vän som jobbar som snickare har helt gått över till detta sedan nåt år eller tre. De drar skruvarna diagonalt mot virket. Diskuteras i den här tråden.K kniv skrev:
Själv byggde jag ett vindskydd med ET-T förra året och det känns väldigt stabilt, bra och enkelt.
Ja det många missförstår är att skallen på en träskruv ger tillräckligt bra klämkraft, när det faktiskt är de olika gängornas gängstigning på konstruktionsskruvet som drar. Sällan att föredra att ta slumpmässig träskruv där gängorna kommer vara i båda ämnena, då klämmer det inte supermycket och mer belastning blir tvärkraft på just skruvarna.
Överväger att skita i samtliga beslag och bara köra ET-T. Blir dock inte klok på skruvens riktning för vissa situationer.andreascarlsson skrev:
Bilden nedan är ju tydlig (svart pil: kraftens riktning). Enligt ESSVE instruktioner:
Skruvspetsen ska:
- Riktas mot belastad del
- Peka 45 grader i kraftriktning

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns logiskt osv.
Hur är tanken då vid följande situation? Ponera att belastningen ligger i X riktning, in i skärmen så att säga.

Logga in
Skapa konto
Om nu inte möjligheten finns att skruva enligt första exemplet. Ska dessa då skruvas motsatt kraftens riktning både snett upp och snett sidled enligt som bilden visar?
Känns ju som att det går spara in en del tid och pengar med detta fästdon. Jobbigare att behöva tänka bara 😅
Nej,K kniv skrev:
i mitt fall, en altanstomme, kommer skruvregel/bärlina mötas i kors. Första regeln fästes enligt metod 1. Andra regeln behöver fästas från annat håll.
Se bild:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto