Ska skruva upp en ribbstol i vår källare. På väggen där den ska upp är det betongvägg med uppreglad gips ovanpå (stålreglar så ska vara okej enligt tidigare ägare). Hur gör jag för att sätta upp ribbstolen på bästa sätt?
Lutar just nu åt att borra hål i gipset och sen in i betongen och försöka pilla in en plugg och skruva fast, men det känns meckigt och vet inte om det finns något smidigare sätt?
Lutar just nu åt att borra hål i gipset och sen in i betongen och försöka pilla in en plugg och skruva fast, men det känns meckigt och vet inte om det finns något smidigare sätt?
Hmmm..
Om du märker ur var du ska fästa i gipset sen sågar upp med en hålborr på typ 100mm så du ser var du gör. Sen borra i betongen och sätt gängad stång med ankarmassa.
Sen får du såga till gipset du tagit bort och fästa med en planka på baksidan av gipset som sitter kvar. Och sen spackla. Och sen fästa ribbstolen i de gängade stängerna.
En riktig överkurs skulle vara att fästa någon slags gummimuff eller nåt mellan stång och gips/spackel för att få rörelsemån och undvika sprickor om det rör sig lite när man använder ribbstolen.
Jag har inte gjort något liknande själv så detta är mest mina funderingar....🤔
Om du märker ur var du ska fästa i gipset sen sågar upp med en hålborr på typ 100mm så du ser var du gör. Sen borra i betongen och sätt gängad stång med ankarmassa.
Sen får du såga till gipset du tagit bort och fästa med en planka på baksidan av gipset som sitter kvar. Och sen spackla. Och sen fästa ribbstolen i de gängade stängerna.
En riktig överkurs skulle vara att fästa någon slags gummimuff eller nåt mellan stång och gips/spackel för att få rörelsemån och undvika sprickor om det rör sig lite när man använder ribbstolen.
Jag har inte gjort något liknande själv så detta är mest mina funderingar....🤔
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Enklast ör att sätta en tjockare plywood mellan reglarna och sedan skruva ii den. Då slipper man också att fötter eller bänkar går igenom gipset. T ex 19 mm plywood med lite vitt trälim i de förborrade hålen precis innan skruven dras fast blir starkt.
Det låter nästan som den enklaste lösningen för att slippa pill och borra för stora hål i gipset. Tror som sagt att det är plåtreglar under gipset, gissar att jag behöver sätta fast plywooden med något "självfixerande" då (typ molly)?Z z_bumbi skrev:
Har skaffat ett regeldetektor nu (Bosch professional d-tect 120) som säger att reglarna ser ut enligt bild. Tanken var att skruva fast två tvärgående ribbor mellan två reglar (medföljande ribbstolen) och sen sätta ribbstolen där. Nu verkar inte det funka eftersom dessa ribbor måste vara på vissa höjder och då förstås inte matchar med de liggande reglarnas position.
Finns det något klok lösning jag missar eller är jag tvungen att försöka sätta dit rejäl plywood at skruva i, alt hitta en annan vägg?
Finns det något klok lösning jag missar eller är jag tvungen att försöka sätta dit rejäl plywood at skruva i, alt hitta en annan vägg?
Tror förresten att det är dubbelgips på väggen enligt mina provhål (ca 25-30mm) och har köpt rejäla mollys men vet inte om jag vågar? Ribbstolen är klassad för 150 kg?
Är det inte konstigt med reglarna så? Borde det inte finnas fler uppifrån och ned på den väggen?V villasuperstar skrev:Har skaffat ett regeldetektor nu (Bosch professional d-tect 120) som säger att reglarna ser ut enligt bild. Tanken var att skruva fast två tvärgående ribbor mellan två reglar (medföljande ribbstolen) och sen sätta ribbstolen där. Nu verkar inte det funka eftersom dessa ribbor måste vara på vissa höjder och då förstås inte matchar med de liggande reglarnas position.
Hmm intressant, det kanske kan vara något. Uppe vid taket går det ett par korta lodräta reglar som går ner typ 10 cm på väggen (enligt regelsökaren), missade att rita ut dom på bilden baraZ z_bumbi skrev:
Lutar nu åt att skruva upp plywood på väggen och fästa dom i reglarna, och sen skruva fast ribbstolen i skivan. Ska sätta upp ett par fler saker på väggen så tänker att det är lika bra att ha ett underlag så jag kan fästa flera saker på ett enkelt sätt
För att avsluta tråden så satte jag upp plywoodskivor på väggen och fäste dom i stålreglarna (väl investerade pengar att köpa en bra regelsökare!). Fäste sedan ribbstolen i plywooden och så här långt verkar det sitta stabilt! Kommer mest vara barn som klättrar i den men kan själv hänga i den utan problem .
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips för att kunna skruva fast väggströmbrytare
Belysning -
Varför är mitt ena fönster fastskruvat och hur kan jag öppna det?
Fönster & Dörrar -
Skruva fästen för snöras genom duk och råspont
Tak & Vind -
Fodskum eller skruva fast fönster/dörrar
Byggmaterial & Byggteknik -
Ska man skruva fast trossbotten?
Golv