Anledningen till min fråga är att när skruven möter stålregeln så går den ju inte igenom direkt och jag tänker då att medans den skruvar sig igenom stålregeln så kommer den ju nöta upp hålet i gipsskivan. Är det bäst att förborra för att få så bra hållfasthet som möjligt?

Har köpt skruv som är avsedd för gips mot stål 3,5x25mm, men ska det vara en skruv med extra bred skalle eftersom det ska hänga i ett tak?

/N

Det är ju bra med extra bred skalle men inget måste...

Hyr en skruvmaskin med band för stålregel!

Jag gjorde som du här hemma men höll på bli skogstokig med stora hål där skrivarna ändå inte satt och avbrutna gipsskivor som trillade ner...
Med gipsskruvmaskinen gick det som en dans och tog inte många minuter per skiva! :)

Mvh,
Anders

Köp eller hyr en sån här (eller liknande). Det är guld värt att slippa fippla med skruvar som man tappar.
245374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack så mkt för svaren!

PH2 bits.jpg
Skapa konto
Om du inte har har skruvatomat som det ges förslag på, eller inte har lust att springa till din lokale maskinuthyrare, kan du köpa PH2 bits till gipsskruv på t ex Bauhaus. Kostar ett par tior. Fungerar ypperligt.
Använd inte skruv med borrspets till stålreglar. Hålet de borrar upp gör att skruven inte sitter riktigt tight i regeln. Du behöver naturligtvis inte förborra heller. gipsskruv.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Ja, det var det som var min urpsrungliga plan, det jag har idag är en hilti skruvdragare och det jag har köpt till är ett djupstopp osså köra med essve gipsskruv för stålregel 3,5x25mm. Det kanske funkar ändå då trots allt.

Förstår att det är mer effektivt att använda sig av gipsskruvdragare men resultatet kanske blir detsamma även om det tar lite längre tid med vanlig skruvdragare. Enda jag vill undvika är en dålig montering av skivorna, framförallt eftersom det är i taket.

Tack för svaren.

/n

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.