269 läst · 8 svar
269 läst
8 svar
Skruv med amerikansk standard?
Har köpt mig en Harley Davidson. När jag började skruva lite på den så märkte jag att alla skruvar har ju amerikansk standard. Sexkantshuvudena på bultar passar tum hylsor och inte mm.
Sexkantskruvar är enligt SAE standard.
Ville byta dessa skruvar till svarta. Hade några hemma så tänkte jag bara skulle byta rakt av när jag fått ut dem. Men så visade det sig att det inte bara är huvudena som är annorlunda, utan även gängorna. De är mer grovgängade än våra standard skruvar.
Någon som vet vad deras gängor kallas? Jag tänkte försöka googla fram dem för att se vart jag kan beställa nya. Men måste ju veta vad skruvarna med dessa gängor heter.
Vet ni?
Sexkantskruvar är enligt SAE standard.
Ville byta dessa skruvar till svarta. Hade några hemma så tänkte jag bara skulle byta rakt av när jag fått ut dem. Men så visade det sig att det inte bara är huvudena som är annorlunda, utan även gängorna. De är mer grovgängade än våra standard skruvar.
Någon som vet vad deras gängor kallas? Jag tänkte försöka googla fram dem för att se vart jag kan beställa nya. Men måste ju veta vad skruvarna med dessa gängor heter.
Vet ni?
Produkter som diskuteras: "sexkantskruv"

Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Troligen UNC eller UNF, unifieldgängor "coarse" grov eller "fine", fin gänga.
Jo.
Noga räknat är metriskt även den huvudsakliga standarden i USA fast det går trögt. Så det rätta är att borra upp alla hål och gänga om. 
En gängtolk är ett bra verktyg om du skruvar äldre teknik mer än bara cykeln. De är inte så dyra och kklarar att identifiera de flesta vanliga gängorna.
En gängtolk är ett bra verktyg om du skruvar äldre teknik mer än bara cykeln. De är inte så dyra och kklarar att identifiera de flesta vanliga gängorna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behöver råd för att anpassa amerikanskt Peloton Tread till svensk elstandard
El -
Får WC-stol skruvas till golv enligt rådande branschstandard?
Badrum -
Karmskruvar standard?
Fönster & Dörrar -
Installera eldosor, amerikansk standard
Teknik -
Konstig Chuck på Amerikansk Bosch 18V skruvdragare
Verktyg, Maskiner & Fordon