Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Tjocka? Det ser ut att vara en förhöjningsring till dosan och sen är väl dosan gängad normalt. M4 eller vad det nu är?
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Gäller M4 alla fabrikat?
Vissa vanliga dosor har ju sådana där specialskruvar med dubbelgänga? Alltså en M liknande gänga men med två gängor.
Vissa vanliga dosor har ju sådana där specialskruvar med dubbelgänga? Alltså en M liknande gänga men med två gängor.
Precis, gängorna (med största sannolikhet M4) är i den gula dosan. Om du tittar i de vita rören så är det inga gängor alls där, de är bara där för att du ska ha en chans att hitta rätt med skruvarna.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Är gängan i dosan av plast så är det inte m-gänga utan en cylindrisk "trägänga" (kommer inte på något bättre namn). Finns långa skruvar att köpa med förlängningsringarna. Dosan på bilden ser ut som en vanlig kopplingsdosa på min skumma mobilskärm. Takdosor brukat vara grå med metallinsats för att klara vikten av en ljuskrona.
De äldre takdosorna med mittmonterad gänga för takkrok hade en tumgänga (?) om jag minns rätt .
De äldre takdosorna med mittmonterad gänga för takkrok hade en tumgänga (?) om jag minns rätt .
Redigerat:
I takdosor ÄR det alltid M4 Om det inte är den g:a typen med en centrumskruv 1/4", däremot i apparatdosor kan det vara lite olika (3 olika sorter M3, M3 dubbelgäng och "trägäng")
Och det är inte en kopplingsdosa. eller apparatdosa så det måste vara en takdosa.
Och det är inte en kopplingsdosa. eller apparatdosa så det måste vara en takdosa.
Jag tycker det ser ut som en kopplingsdosa
Se om du kan se vad det står till höger i den.
Är det en kopplingsdosa så häng sätt inte ett doslock med krok i den
Stor risk för att den inte klarar lampans tyngd
Se om du kan se vad det står till höger i den.
Är det en kopplingsdosa så häng sätt inte ett doslock med krok i den
Stor risk för att den inte klarar lampans tyngd
Redigerat:
Liknande trådar
-
Skruv till interiörplywood?
Byggmaterial & Byggteknik -
"Skruvverktyg" till Nivell och Subfloor
Golv -
Sätta täckbricka och skruvar till handtag rakt på dörren
Fönster & Dörrar -
Självgängande Taptite-skruv M3x5 till salu
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vilken skruv till 45-virke - varför är ogängade delen på skruvarna så kort?
Byggmaterial & Byggteknik