M
Hej,

Ska skriva kontrakt imorgon på en villa där det finns ett borttappat pantbrev på 25 tkr. Mäklaren verkar inte medveten om det än men banken reagerade när de kollade upp objektet för att bevilja låneansökan. Någon som har erfarenhet av detta? Kan jag skriva på ändå? Bör jag ha ngn speciell skrivning i kontraktet om att pantbrevet ska dödas eller liknande?
 
Nej, du bör inte skriva på. Detta borde mäklaren upptäckt!
 
Alla kontrakt brukar ha en paragraf som beskriver pantbreven, och att säljaren förbinder sig att lämna över dem vid överlåtelse.
Säljaren har alltså fram till överlåtelse på sig att döda det, eller hitta det, för att inte begå avtalsbrott. Men se till att pantbrevet finns medtaget.
Kanske en tilläggsklausul att köpesumman reduceras med 25tkr om de inte hittat/dödat det?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Jag tror att det normala är att man håller summan inne till pantbrevet är dödat. Dvs, säljaren får inte de sista 25kkr förrän det pantbrevet är dödat. Det borde mäklaren ha koll på. Om man litar på säljaren kan man ju vända på avtalet. Betala hela summan men en skrivning om att dumman ska betalas tillbaka om pantbrevet inte dödas eller överlämnas inom en definierad tid.
 
  • Gilla
Abel112 och 4 till
  • Laddar…
Det är ju inte ens säkert att säljaren är medveten om situationen, det kan ju vara i händerna på släktingar till tidigare ägare eller ännu värre... Går det att kontrollera om ett papperspantbrev ligger som säkerhet för ett befintligt lån? Lite motigt om det lånet förfaller och panten ska utnyttjas.
 
ullet
När vi köpte vårt första hus kom säljaren (ett dödsbo, en av delägarna var på plats) till överlämningsmötet med papper som dom trodde var pantbreven, men det visade sig vara kvitton på pantbreven (75' som saknades). Oerfarna som vi var visste vi inte hur det funkade utan när bankmannen frågade: Hur ska vi göra med dom pengarna - ska jag ta dom från kontot? - svarade vi bara ja gör så utan någon motprestation.

Det gick som tur var bra, pantbreven dödades efter den administration som krävs, men idag när jag vet mer om hur det funkar hade jag inte godtagit ett sånt upplägg, då skulle jag hållit inne den delen av betalningen till dess pantbreven är dödade (som någon skrev här ovan).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dödning av pantbrev tar 6 månader och är en speciell process där man ska annonsera i Post och Inrikes Tidningar.
Om skriftliga pantbrev inte hittas är det möjligt att de faktiskt har använts för att låna pengar hos någon annan med pant i huset som säkerhet och det betyder att den som har pantbrevet i sin hand har panträtt i huset på beloppet som pantbrevet är på
Därför är det viktigt att gå igenom processen med dödning korrekt - annars kan någon plötsligt komma och hävda sin rätt.
Idag är pantbrev i fast egendom elektroniska och registreras hos lantmäteriet och då är risken att de kommer på avvägar väldigt liten.
 
  • Gilla
hilag och 1 till
  • Laddar…
Diskutera med mäklaren NU. Det finns standardprocesser för hur detta skall hanteras. Det brukar innebära att man håller inne en del av köpesumman tills pantbrevet har dödats.

En mäklare har några få (väldigt få) saker som han är skyldig att ha koll på. En av dessa saker är just pantbreven. Lyckas han inte ens med det, så finns det anledning att vara väldigt skeptisk över annat också. begär att få ut avtalet nu idag (med pantbrevsklausulen), för granskning. Försök få någon att hjälpa dig granska (ev. kan du lägga upp det här på forumet, men gör i så fall kopian anonymiserad).

Men nu skall vi ju komma ihåg att det är banken som hävdar att ett pantbrev är bortkommet, antingen har banken rätt och mäklaren har gjort fel, eller så är det banken som har fel, och pantbrevet finns under full kontroll.

Men oavsett vem som har fel, så är det viktigt att få detta ordnat idag. Jag skulle inte lita på en klausul som mäklaren lägger till i avtalet under mötet på en Lördag.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En okunnig fundering, men ändå: Om det är så att Muuuuurtin behöver pantbreven för sitt lån så att säga – bör då inte mer än pantbrevens värde undanhållas? För det kostar ju att ta fram nya pantbrev. Eller tänker jag fel?
 
Jo, om det i avtalet eller prospektet nämns en summa uttagna pantbrev, och en del av dessa måste dödas. Då bör köparen kompenseras även för kostnaden att ta ut nya pantbrev. I det här fallet var det ju ett rätt litet pantbrev, så kostnaden ligger nog inom "felräkningsmarginalen". Men jag får känslan att detta är ett pantbrev som är okänt för mäklaren och kanske säljaren. och därmed inte tagits upp i prospektet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Banken hjälper till att döda pb men ni skall hålla inne beloppet till förfarandet är klart, kan ta upp till 10-12 månader. Någon kan sitta på pantbrevet och kräva betalning även om det mest sannolika är att det bara förkommit.
 
Be säljaren reducera med motsvarande så är det löst. 25tkr är väl inget för dem att krångla om, peanutspengar.
 
  • Gilla
Rob em
  • Laddar…
Då köper du dyra jordnötter. För många är det snarare en månadslön.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi hade 3st 1000kr bortkommna pantbrev på vår fastighet. vi tog på oss att döda dom mot kostnaden.. tror det var typ 1500kr i kostnad...och när man dödar har man rätt att ta nya pantbrev där den summan man dödar ingår gratis...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Obs att banken kan alla kräva att pantbrev är lösta för att bevilja nytt lån. Vilket kan vara lite knepigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.