2 nätter under 1 vecka har vi haft besök av vildsvin så trädgården är uppluckrad inkl flytt av stepping stones bland bärbuskar och små fruktträd.
Vi bor i ett tättbebyggt villaområde med täta besök av rådjur och nu vildsvin.
Tomtyta 560 kvm inkl hus och garage så det är ingen stor yta.

Funderar på att försöka skrämma bort vildsvinen med blixtljus, är det en fungerande metod?
Har 230 V uttag på fasaden.
 
N
S stefan_o skrev:
2 nätter under 1 vecka har vi haft besök av vildsvin så trädgården är uppluckrad inkl flytt av stepping stones bland bärbuskar och små fruktträd.
Vi bor i ett tättbebyggt villaområde med täta besök av rådjur och nu vildsvin.
Tomtyta 560 kvm inkl hus och garage så det är ingen stor yta.

Funderar på att försöka skrämma bort vildsvinen med blixtljus, är det en fungerande metod?
Har 230 V uttag på fasaden.
Troligen lär sig grisarna detta efter en tid precis som t.ex. en radio som står på.
Enda säkra metoden är nog elstängsel tyvärr.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
K
Kommer inte funka någon längre tid. Du har 2 alternativ skaffa elstängsel eller bara gilla läget
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Skjuta av dom funkar absolut bäst :thinking:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Läste att det var tätbebyggt…..då är jakt ännu svårare om det inte går att spåra var dom kommer ifrån ;)
 
Tyvärr är det svårt att skjuta inne bland villorna.
Har mejlat kommunens kontaktcenter som agerar gateway till jaktlaget som kan skjuta i angränsande skogsområden (delvis naturreservat).

Tack för svaren, synd att det bara är stängsel eller ilsk bandhund i trädgården som funkar.
Eventuellt blir det en tur till Granngården i Kungsbacka som säljer aggregat och elstängsel, problemet är att man behöver stängsla av runt tomten vilket känns lite som en broms med grindar och grannbarn som skall känna på stängslet....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N
S stefan_o skrev:
Tyvärr är det svårt att skjuta inne bland villorna.
Har mejlat kommunens kontaktcenter som agerar gateway till jaktlaget som kan skjuta i angränsande skogsområden (delvis naturreservat).

Tack för svaren, synd att det bara är stängsel eller ilsk bandhund i trädgården som funkar.
Eventuellt blir det en tur till Granngården i Kungsbacka som säljer aggregat och elstängsel, problemet är att man behöver stängsla av runt tomten vilket känns lite som en broms med grindar och grannbarn som skall känna på stängslet....
Jag har timer på mitt elstängsel. Dagtid är grisarna inget hot mot trädgården så då är stängslet spänningslöst och ofarligt för barn och husdjur.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag har timer på mitt elstängsel. Dagtid är grisarna inget hot mot trädgården så då är stängslet spänningslöst och ofarligt för barn och husdjur.
Bra tips om timer.
Hotet dagtid är söta fyrbenta spridare av fästingar (alias rådjur).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
S stefan_o skrev:
Bra tips om timer.
Hotet dagtid är söta fyrbenta spridare av fästingar (alias rådjur).
Har märkt att själva stängslet även utan strömmen påslagen tycks göra rådjuren mindre intresserade av att hälsa på hos mig. :)
 
  • Gilla
stefan_o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.