Magnus E K
Vilka regler gäller egentligen för frakt på cykel? När jag bodde i Stockholm (-sförort) och inte hade bil transporterade jag en hel del grejor på cykel, ibland på pakethållaren (tar förvånansvärt tung och skrymmande last om man först spänner fast ett spisgaller med buntband), i bland under armen eller hängande runt halsen. Klarade mig från större olyckor i alla fall, en badrumsspegel gick itu i sista guppet hem och en halv burk tapetlim blev kvar på byggvaruhusets parkering.

Last
Vid cykling och mopedåkning får du inte transportera gods med sådan vikt eller sådant omfång att du inte kan manövrera cykeln eller mopeden säkert. Lasta alltså aldrig så att du får svårt att hålla balansen eller så att sikten blir skymd. Du får inte heller lasta så att du hindrar annan trafik. (6 kap 4 § trafikförordningen)

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
.....dessutom måste du ha minst en hand på styret...:)

• Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
ibland på pakethållaren (tar förvånansvärt tung och skrymmande last om man först spänner fast ett spisgaller med buntband),
Äldre pakethållare kunde klara av minst 50kg vikt, vet ej vad dom var klassade för.

Dagens ligger ganska ofta på 25kg (tex https://m.bikester.se/xlc-rp-r08-pakethallare-24-28-svart-512156.html), finns vissa som bara klarar 10kg (tex https://m.bikester.se/klickfix-freerack-bagagebaerare-brun-gra-11523.html), samt vissa som klara 40kg (tex https://m.bikester.se/tubus-cosmo-pakethallare-26-28-tum-gra-5270.html)

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Det slog mig nu att en sommar när jag kanske var 15-16 år arbetade jag i en järnhandel och blev beodrad att köra hem en stege på en cykel! Nu i efterhand kan man undra hur det gick överhuvudtaget... :thinking::rofl:

Fulkemisten
Den bästa lastsurrningen är ingen lastsurrning. Är man osäker och rädd att göra fel så är det kanske bäst att låta bli helt och hållet. Plankorna låg ju ändå stabilt och bra på parkeringen. De tar sig väl ingenstans...
Plankor utan lastsäkring på en bil i stadsmiljö, risk för olyckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Last
Vid cykling och mopedåkning får du inte transportera gods med sådan vikt eller sådant omfång att du inte kan manövrera cykeln eller mopeden säkert. Lasta alltså aldrig så att du får svårt att hålla balansen eller så att sikten blir skymd. Du får inte heller lasta så att du hindrar annan trafik. (6 kap 4 § trafikförordningen)
Det finns för övrigt ingen övre viktgräns på det gods man får frakta på cykel med cykelvagn, kravet är bara att det finns tillräckligt med bromsverkan med en viss retardation som står beskrivet nånstans i regelverket. Minns att en person med permobil som hade ett tungt lastat mc-släp med ölflak påkopplat blev stoppad av tullpolisen (ett mc-släp får inte ha en totalvikt större än halva mcns totalvikt). Men permobilen går definitionsmässigt som en cykel och får alltså dra betydligt tyngre lastade släp och en permobil har väldigt bra bromsar.

Ok, så nästa gång jag åker å hämtar grus med släpet ska jag ta Permobilen. Nu när jag sålt Jeepen får jag använda Audin annars, och den drar bara 2500kg.

• Haha
  • Gilla
mtsgrn och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte att fota transporten med Permobilen. Vi är många som vill se ekipaget!

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Åkte E4/E20 från Botkyrka norrut mot Fruängen. Vid Fittja ligger en bal isolering i mittfil och lite längre fram en orange spännrem. Någon här som försökt, men misslyckats och tappat den?

På väg åt andra hållet kommer en mindre bil ut från Bauhaus i Botkyrka. Rejäl mängd plank inkastat i bilen. Framändan av virket not vindrutan och bakändan av virket stack ut genom bakluckan, kanske 1,5 meter. Högen var högre fram än bak. Bak 20 cm frpn marken ungefär. Det var säkert lugnt för det såg ut som att föraren höll i högen...

• Gilla
  • Haha
CiaK och 6 till
  • Laddar…
Jag har ett potentiellt exempel på g eftersom sambon bestämt att vi ska göra oss av med flaggstången. 12m och i massivt trä. Sagt och gjort har vi hittat en köpare som betalt handpenning och hämtar den efter semestern. Han kommer tydligen ta den på takräcket... snart får vi se hur detta går!

• Wow
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Hoppas det inte är några rondeller på vägen hem iaf, man glömmer snabbt utsticket

Magnus E K
(Varning för försök till söndagnattshumor.)

Eller så kan man veva ner fönsterrutorna på passagerarsidan (fram och bak) och surra stången stående runt "stolpen" som blir kvar. Inga problem med rondeller då, bara hoppas på avsaknad av tunnlar och broar. (Helst ska detta göras med flaggan hissad såklart.)

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Ser problem med att ha den på tvären. Föreslår en stående surrning. Inget utstick åt sidorna alls!

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.