Fem minuter med motorsågen så har jag tagit mig igenom väggen på ditt hus. Om det är ett trähus... Det blir i och för sig mer oväsen än en krossad ruta.
En annan möjlighet är att rycka ut fönster eller dörr med karm och allt.
Det går alltid att ta sig in om man bara vill.

Nåja. Vill minnas att säkehetsglas har tagits upp tidigare i forumet. Någon form av laminatglas tror jag det var.

Hej!! Jag har tidigare lagt in ang.laminerade glas!!
Det skall vara ganska hållbart dom vi har tittat på skall klara en järnkula på 9kg som släpps mot glaset från ca 4,5meters höjd skall träffa glaset på samma ställe 3 gånger utan att glaset går i sönder!!!!!! :surprised:
Vi har bestämt oss för att ta detta glas i alla fönster och det blev inte så särskilt dyrt ca 15000 för alla fönster!!
Vi tyckte att det var en "billig" lösning för att kanske slippa inbrott!!!A3 -glas heter det!!

Skaffa en hund, en stor ilsken en.

Strisak skrev:
Skaffa en hund, en stor ilsken en.
Eller en sådan här:

CHAMPIS.JPG

Vi har också funderat på det och begärt offert.
Men vi har tittat på säkerhetsfilm.
Man får 10 års garanti och för våra fönster blev det 12000 ex moms, inkl installation.

Det är ett bra sätt att stoppa tjuvar, men man måste tänka på att man måste förstärka fönsterkarmarna också.
För det mesta försöker tjuvarna ta sig in utan att behöva krossa glas, men om dom behöver göra det är det bara för att kunna öppna dörren/fönster, inte för att gå igenom krossad glas.
Så vi har tänkt att skydda med film dom mest utsatta fönster/dörrar och köpa ordentliga fönster och dörrlås.

Hej.

Misstro mig inte nu, men om "busen" nu vill a sig in så finns det inte så många inder som INTE går at forcera. De flesta inbrottsskydd är för att FÖRSVÅRA intrång, inte att gjöra det omöjligt.
Jag har sett ställen som haft (har) galler, larm, skyddsglas m.m. och fortfarande haft påhällsning av "busar"
Man har helt enkelt lossat/slitit bort hela fönsterkarmen från byggnaden och slitit bort gallret. Och det på ca tre minuter.

Det finns en del enkla saker man kan göra själv utan att det bethöver kosta skjortan (eller blusen).

#- Belysning, gärna med rörelsesensor, ute i trädgården gör att du själv och grannar ser om någon är där ute nattetid. Det är väll inte meningen att någon ska kunna stå vid ett fönster/dörr utan att synas.

#- Gardiner. Det ska ju inte vara så lätt att man kan stå utanför ett hus (företag eller privat) och se att det finns en 32" TV, video, stereo, DVD, dator m.m. Det är tillfället som gjör tjuven. Syns inte värdesakerna är chansen större att du får behålla dessa.

#- Sattsa på kombinerade skydd. Både elektroniska (larm, belysning m.m) och mekaniska (bra lås, bra dörrar m.m)
Att bara ha det ena och inte det andra är nog bara bortkastade pengar

Att skydda sig helt, ja då får man nog bygga ett bankvalvsliknade hus och det kommer att kosta betydligt mer än vardet på sakerna i huset. Men minimera riskerna kan man göra.

Jag kan berätta att på vårt företag även om man har både säkerhetsvakter och larm, har dom gått in 8 gånger på olika sätt.

I det ena fallet gick dom in på entréns fönster, med en kofot förcerade dom fönstret (sidohängt fönster järn karm) utan att krossa glaset.

Vi tänkte ha vikfönster (det är svårare att focera om man har rejälla lås på dom, tror vi.

Med 500w utelampor tror vi att kankse dom väljer ett annat hus.

AC skrev:
Rätta mig om jag har uppfattat det fel, men tar det verkligen 3 minuter att dra ut hela fönsterkarmen, dessutom i smyg?
Självklart förväntar sig ingen en idiotsäker lösning bara för att man råkar ha fönsterrutor som tål slag från en kofot. Grejen är att tjuvar är skygga och ogärna för oväsen. Märker de att man tänkt på säkerhet väljer de troligtvis ett annat hus. Att det går att dra ut hela fönstret det vet jag, men att tjuvar skulle ha det för vana vid villainbrott är för mig obekant. Det måste vara betydligt krångligare och föra mer oväsen att dra ut ett fönster jämfört med att krossa en ruta.
Det går nog att dra ut fönstret snabbare än tre minuter - och det utan att föra oväsen. I alla fall mindre oväsen en vad det blir när man krossar en ruta.
Är det ett beställningsjobb så tar sig tjuvarna in oavsett vad du har för fönster. Är det "vanliga" småtjyvar så tippar jag att de drar vidare till grannen om de inte lyckats ta sig in genom att krossa rutorna.

Det är lite oroande men vill man vara på den säckra sidan bör man sätta galler på alla dörrar och fönster, men det vill man inte ha förstås :-/

Jag tror att med 500w lampor på dom mest utsatta sidorna (så att dom inte kan jobba i mörkret) och bra lås, kombinerat med larm kan hjälpa.

Som tur är har vi grannar som är pensionerade och är där hela dagen. :)

hej jag kan bara säga att allt handlar om att försvåra mot inbrott.lammellglas är ett bra val det är två st vanliga glasbitar som är i hopp limmade.lammell glas går sönder lika lätt som vanligt glas men det håller i hopp även när det har spruckit.det finns härdat lammineratt och jag tror att de håller för en järndank från 4.5m höjd som någon pratade om högre upp.säkerhets film är ett alltenativ om du vill få bättre säkerhet på redan befintliga fönster.

jureit skrev:
Sedan finns det en annan aspekt i det här med lås osv. Om det behövs en nyckel även från insidan för att öppna en dörr så är det inte riktigt lika enkelt att bära ut den där hemmabioanläggningen.
Riktigt. Men tänk följande scenario: "Hjälp det brinner! Var f-n la jag nu den j---a nyckeln!"

Nä, det finns mycket att tänka på men skottsäkert glas är knappast ett av dem.

Låsningen av huset - här finns mycket att tänka på. Min svåger är låssmed och jag har lärt mig mycket av honom.

Saker han tycker är viktiga:
Ett bra lås i ytterdörren. Gärna ett Assa2000 med Assa TwinCombi eller Alfa cylinder.
Förstärkta bleck.
Bakkantsstift i alla dörrar.
Säkerhetsspanjolett i altandörrar, alternativt hakregellås.
Vid dubbeldörrar: Förstärkta reglar på den passiva dörren. De som följer med kan man oftast skaka upp.
Låsbara handtag från insidan. Om man har handtag på utsidan ska man ha skruvar som går av om man rycker i handtaget, speciellt om dörren är delbar.
C-blecket på altndörrarna. (En tvådelad profil så man inte får in en kofot.)

LARM. Med magneter på alla dörrar och öppningsbara fönsterpartier kombinerat med IR detektorer..Kopplar man larmet till ex. Securitas kan man få en bra service om något händer. Går larmet på magneterna rycker de ut, går det på både magneter och IR kommer polisen också. Larmet ska ha kraftiga sirener inomhus för att störa tjuven ordentligt. Det ska också ha en högt placerad sirenkåpa med blixtfyr utanför. Det är mycket lättare för grannar och väktare att se vilket hus som larmar då.

Lite överkurs;
Man kan ha glaskrossdetektorer till fönstren. Om man har välfylld plånbok kan man skaffa en SmokeLock. Den rökfyller huset på ett par sekunder - en tjuv hittar ingenting, och har han hunnit in hittar han knappast ut.
En bra grej är också att larmet stänger av vattnet med magnetventil när man inte är hemma.

Billigaste sättet att skydda sig mot inbrott är nog att bosätta sig i närheten av något hus som hör till Hells Angels. Vad jag hört så har brottsligheten sjunkit drastiskt i de bostadsområden som HA har flyttat till. Tjuvarna blir helt enkelt bortskrämda och HA pinkar inte på sitt eget revir.

Själv har jag 500 m till Östuna MC :)

Bob_the_builder
Kaduns, så kommer ett glasfiberrör in genom fönstret... ::)

AC skrev:
Det ökar väl knappast värdet på huset.  ;)
Kanske ska tillägga att Östuna MC hör till den snällare varianten på motorcykelklubbar. Alltså sådana som tycker det är kul att meka med bågen - inte försörja sig på brottslighet. Men det är kul att säga att man bor nära en MC-klubb, de flesta associerar ju till HA och dess likar :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.