Min kära skorsten behöver en del omvårdnad och för att göra detta på ett bra sätt tänkte jag bygga någon form av ställning att sitta/stå på. Detta kan ju inte vara första gången i världshistorien som det sker så någon borde ha någon bra idé som man kan låna?
Vet inte om det underlättar eller försvårar men jag har tre nocker ut från skorstenen. Det går ju enkelt att lägga ett uppochnervänt V över dem men sen då?
Har kört fast lite i tankearbetet så att säga. :blushing:

En bild på den jag byggde när vi säckdrog och murade om den ovan nock.
Vi var som mest 3 personer, tegel och en rejäl balja bruk på den, stabilt men lite trångt.

• IMG_6555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, det där såg ju riktigt smidigt ut. Mycket behändigare än de andra bilder jag hittat när jag letat.
Hade ni någon motvikt på andra sidan taket eller höll det sig stabilt ändå?

Edit: Och hur gick det med pannorna? Höll de eller gick de sönder på löpande band? Plockade ni bort nockpannorna?

Ingen motvikt på andra sidan och alla pannor höll utan att vi tog bort dessa (och då är våra riktigt gamla och sköra).
Var lite svårt att komma åt att sätta dit plåten på andra sidan, men allt övrigt arbete gick bra med denna variant.

Liknar den jag byggde - fast klenare ;)
Sidorna på min var ihopfällbar med vagnsbult i "lederna". Kommer inte ihåg om det vara 8 eller 10mm bult. Jag kompletterade i alla fall med ett antal 6x100 träskruv uppe på plats.
Men, anledningen till att jag skriver, är mina observationer vid nedmonteringen: Bultarna/skruvarna var krokiga.... Troligen för mycket spel och rörelse. Min var också "dubbelsidig" (arbetsyta på båda sidor om nocken) vilket troligen orsakade rörelsen.
Så använd kraftiga bult. 13mm gängstång kanske.

Redigerat:
Aj då, det lät ju inte så bra. Hela idén med ställningen är ju att jag inte skall trilla ner. Dock kommer jag inte kunna ha en dubbelsidig eftersom det går tre nocker ut genom skorstenen. Med en ställning av den här modellen kommer jag ju åt på den fria sidan och förhoppningsvis två av de andra medan den fjärde fortfarande är oåtkomlig.
Jag får fundera lite till, denna gång med kraftigare dimensioner.

Jag har byggt över nocken, men på ett plåt tak. De är ännu skörare för punkttryck än en tegelpanna. Ja la först bitar av liggunderlag för att vaddera, sedan rejält stomvirke. Hur du behöver fästa in detta, beror väl på hur taket ser ut och hur mycket last du tänker dig. Ska en kranbil leverera ett ton tegel till toppen, ja då får du ju bygga därefter. Är det snarare en person och max 20 tegelstenar åt gången, klarar du det med mycket klenare konstruktion. Du kan enkelt få den att stå stabilt över nocken, men lägg inte tryck på nockpannan, försök fördela ut trycket på många pannor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.