Vi har en punchveranda på 22 kvadratmeter som vi värmer upp ibland när det blivit lite kyligare ut. Hittills har vi kört elvärmefläkt eller elelement men har fått syn på "Lilla Frö med drag", en pelletskamin son går att installera utan skorsten. Det som lockar är att ha en värmekälla som brinner utan att behöva förfula fasad och hus med en skorsten. Finns det erfarenhet här på forumet av den här typen av pelletskamin eller av just den här "Lilla Frö med drag"?

Innehar en KMP Mysinge drag. Den är effektiv och smidig när det gäller att tända då det bara är en knapp. Däremot så har jag tröttnat på att fylla på den då pellets dammar något fruktansvärt. Nu står den mest förutom de dagar då det är riktigt kallt ute och llvp behöver hjälp. En skorsten kommer fortfarande finnas men den sitter på fasaden istället. En liten låda man knappt tänker på.

Ingen med erfarenhet av just "Lilla Frö med drag"?

• Gilla
kribban och 1 till
  • Laddar…
Jag har erfarenhet av lilla frö med drag, installerade den för 4 år sedan. Bästa jag gjort, värmer mitt 130 enplanshus utan problem :) var det något speciellt du ville veta

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
N Novvehehe12 skrev:
Jag har erfarenhet av lilla frö med drag, installerade den för 4 år sedan.
Hur ser fasaden vid ventilen ut efter ett par år? Ingen missfärgning?

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Inga missfärgningar, är ju knappt någon ”rök” den avger. Har tegelfasad

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Samma här, har tegelfasad, inga missfärgningar efter 1år.
Vid ett tillfälle fastnade lite varm flygaska/partiklar på fasaden under fläktkåpan pga frost, men fösvann när frosten blev vatten.

N Novvehehe12 skrev:
Inga missfärgningar, är ju knappt någon ”rök” den avger. Har tegelfasad
Hej ,lust att fota er utvändiga skorsten?
Funderar på om vår sitter åt fel håll det sotar jättemycket..😳

M McFlys skrev:
Samma här, har tegelfasad, inga missfärgningar efter 1år.
Vid ett tillfälle fastnade lite varm flygaska/partiklar på fasaden under fläktkåpan pga frost, men fösvann när frosten blev vatten.
Ska sätta dit plåt som skyddar fasaden lite..vi har trä på den delen och det var avårt tvätta rent helt. Fortf svart på fasaden där den blåst ut..

T THCH skrev:
Ska sätta dit plåt som skyddar fasaden lite..vi har trä på den delen och det var avårt tvätta rent helt. Fortf svart på fasaden där den blåst ut..
Bilden är precis vid start då ryker mest, vit rök.
Om det kommer svart rök tyder det på felinställd kamin.
Ta kontakt med KMP och beskriv ditt problem.

• Svart metallbox på en tegelvägg ovanför grus och delvis synlig järnarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
THCH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.