Jag ska få kopplat in min skorstensfläkt och har funderingar på hur man på bästa sätt får en önskvärd funktion.

Bortsett från att en kontaktor kommer styra till- och frånslag så vill jag att fläkten, vid haveri eller fuktproblem, bryts före fastighetens JFB, så att vedpannan får matning trots ev problem med skorstensfläkt.

Kan man få denna funktion med en PSA?
Eller är det bättre med en separat 1-polig JFB samt dvärgbrytare?

Fläkten har du väl fastansluten? Då kan du lägga den på en egen säkring helt utanför JFB-skydd om du vill. Annars går det så klart bra med båda dina andra alternativ också. Och med lösningen tvåpolig JFB med säkringar efter kan du få fler grupper under det skilda skyddet och inte bara en som vid PSA, dessutom ofta lite billigare.

Själv skulle jag valt första alternativet och sett till att installationen på alla sätt är förstklassig, dessutom kanske valt en mindre avsäkring för den bara tillräckligt för funktionen och inte tumregeln 10 A. Då kan man vara övertygad om att den håller ut till slutet och löser det finns ett verkligt säkert irreparabelt fel, med små följder av det också. Just personsäkerhet för en så avskild specifik funktion ger knappast skäl att behöva titta på JFB, PSA mer åt hållet att man enkelt kan bryta om man ska jobba med den i detta fallet.

Jag förstår din tanke men JFB sitter inte i samma fastighet som pannrummet.

Därför antog jag att fläktens matning kommer tas från närmsta lämpliga kulodosa i pannrummet.

Jag har tittat på alternativet med separat dvärgbrytare och JFB just för att få en lägre avsäkring.

Vid detta alternativet, får man en bättre funktion om man väljer en JFB med lägre felström än fastighetens ordinarie JFB?

Då ska du köpa en JFB som har 10 mA som utlösningström, då kan det fungera, sätter du dit en "vanlig" för 30 mA kommer den befintliga med stor sannolikhet att lösa ut först.

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag förstår din tanke men JFB sitter inte i samma fastighet som pannrummet.

Därför antog jag att fläktens matning kommer tas från närmsta lämpliga kulodosa i pannrummet.

Jag har tittat på alternativet med separat dvärgbrytare och JFB just för att få en lägre avsäkring.

Vid detta alternativet, får man en bättre funktion om man väljer en JFB med lägre felström än fastighetens ordinarie JFB?
Ja går pannrummet under samma JFB som den ordinarie har du inte mycket nytta av ytterligare PSA, JFB som skydd i serie. Vid de mer troliga felfallen för fläkten med smygande ökning i felström kommer med stor sannolikhet den överordnade lösa pga att den hanterar läckor från en större andel av anläggningen samtidigt. Och om det blir ett direkt utvecklat fel är det mer slumpmässigt tex beroende på mekaniskt skick osv på brytarna som avgör vilken, eller om båda som löser ut.

Så är tanken att du ska få större säkerhet för fortsatt drift då fläkten är orsak är det inte så mycket till hjälp att installera med skydd så. Vad matar ut mot pannrummet, ev kanske du kan lägga det som en huvudledning och sen skydda separat via en liten central i pannrummet.

Är inte det här att oroa sig i onödan, sannolikheten att det faller ett träd över kraftledningen måste vara minst 100 gånger större. Sätt en UPS som matar pannan.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Sätt en UPS som matar pannan
Det kan vara en god idé ändå, i synnerhet i en anläggning där man har ackumulatortank(ar) som man eldar för att ladda upp. Då vill man att cirkulationspumpen kan fortsätta gå någon timme för att slippa kokning, oavsett orsaken till avbrottet.

Det kanske är lättare att lägga vedpannan på egen jordfelsbrytare (eller utanför jfbr)?

GK100 GK100 skrev:
Så är tanken att du ska få större säkerhet för fortsatt drift då fläkten är orsak är det inte så mycket till hjälp att installera med skydd så.
Även med JFB med lägre felström?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Även med JFB med lägre felström?
Du får ju en större åtminstone teoretisk chans att den bryter som du vill vid ett svagt smygande fel. Nu är det ofta så i praktiken att felen inte beter sig som en önskad långsam ramp även om de i princip är starkt strömbegränsande. Vid nivåerna som skiljer här skulle jag kalla det ganska ovanligt att man inte klappar igenom vid sån ström > 30 mA att lotten bestämmer ändå.

Men som sagt inget som hindrar att du gör så om du vill, tyvärr har du ju bara 10 och 30 mA att spela med och den senare redan upptagen uppströms. Sen är ju de udda typerna och PSA relativt dyra men det kanske är ok. Att sätta en avpassat låg säkring mot fläkten är inte heller fel kan rädda från att annat löser och stör dig vid haveri oavsett. Hur driftsäkra är såna fläktar de sitter ju utsatt till på flera sätt? Du har väl fläkt på pannan, går det inte råda bot redan där?

GK100 GK100 skrev:
Att sätta en avpassat låg säkring mot fläkten är inte heller fel kan rädda från att annat löser och stör dig vid haveri oavsett. Hur driftsäkra är såna fläktar de sitter ju utsatt till på flera sätt? Du har väl fläkt på pannan, går det inte råda bot redan där?
Fläkten i pannan räcker inte till.

Skorstensfläkten har märkeffekt 170W
Hur lågt kan jag säkra av den?

Är det i detta fallet en fördel att välja en dvärgbrytare med utlösningskarakteristik B ?

170 W ger en liten bit under 1 A i ström, och det finns dvärgbrytare från 0.5 A och uppåt. Men de kostar en slant.
https://www.elbutik.se/product.html/dvargbrytare-hager-serie-mcn-6ka
En 2 A skulle kanske vara lämplig.
Dock högst osäkert om det verkligen kommer att göra nytta. Dvärgen kan bara hjälpa till om fläkten börjar dra onormalt mycket ström, precis som ett motorskydd. Det ger inget skydd mot isolationsfel för där kommer husets JFB att träda in först.

Typ B ger ingen fördel här. Typ B, C, D handlar om hur snabbt dvärgen löser vid kortslutningsströmmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.