Har nu kommit till att fixa skorstenen så att kaminen kan komma in, den skall då glidgjutas, och jag har tänkt göra det själv, öppnade upp sotluckan nere i källaren som är 1 plan under där kaminen skall stå, drar upp på taket och börjar fira ner en hylsa i ett snöre i den kanal jag vill använda för att säkerställa att den kommer fram i sotluckan i källaren, men nä, det gör den inte, ca 2-2.5 meter ner i skorsten är det stop, precis som att där ligger jord där, nere i källaren låg där ca 8-9 liter jord innanför luckan, fotar nu kanalen genom den luckan, och få r se att där går nåra slangar ser det ut som, någon här som vet vad detta är, kanalen har inte varit använt i säkert dom senaste 20 åren.

DSCN7142_01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN7143_01.JPG
Skapa konto

DSCN7146_01.JPG
Skapa konto

Uppdatering: jag hatar klåpare som inte gör jobbet fullt ut!

Nu vet jag vad rören är till, efter att ha varit uppe på vinden för att fortsätta tilläggsisolera längst bort, så hittar jag ett gammal tryckkärl som har ett stort rör och en mindre slang kopplat, gissa var dom sen tar vägen in i skorstenen! jajamen, det är ju som tur är inte inkopplat på pannan, men hur gör jag ?

DSCN7155_01.JPG
Skapa konto

DSCN7156_01.JPG
Skapa konto

Jag antar att jag får hacka upp där rören går in i skorstenen på vinden, och sen få bort rören/slangarna, den ena är iaf en slang, den tunna, den tjocka vet jag inte, men skulle gissa på PEM. är det bara att dra ut dom där nera och sen mura igen där uppe, för att sen glidgjuta ?.

M
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Jag antar att du läst denna tråden:

[länk]
Ohh yes, den har jag läst flera gångar :) varför jag vill använda just glidgjutning, är för att få så stor skorstenarea som möjligt, och att faktisk värme stocken när man ändå eldar i kaminen, har ju bara el patron i pannan :)

Nu är rören borta, så nu skall jag bara fixa till lite bruk, tänkte mura upp det med samma C bruk som jag sen skall glidgjuta med, är det bra nog för att tåla höga temperaturer i skorstenen, så är det också bra nog att laga hålet med, hittade även de tegelstenar som suttit i skorstenen innan de monterade in det gamla kärlet, och en sidan var svar som den, så kanalen har varit använt en gång för länge sen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.