Hej jag har upptäckt att förra ägaren på huset har försökt plana till plattan i ett förråd i källaren. Golvet var nog lite skrovligt och han har "planat" det. Men nu har jag märkt att det han har gjutit har blivit som en "skorpa" att det är mellanrum mellan plattan och "skorpan" Och det leder ju till att det blir lite fuktigt och luktar unket.

Är det bara att bila bort det han har gjutit och tex prima sen flytspackla upp det till en bra nivå?
Eller måste man göra ett större ingrepp?

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte finputsen som har släppt från betonggjutningen av plattan?
Du borde billa upp allt som sitter löst och kontrollera varför det luktar unket. Kan vara ett avloppsrör som spruckit eller dräneringen.

finns inget avlopp där. kan vara dräneringen som är lite dålig i den hörnan på huset. fast det ser ut som om att det bara är gjutet fel. att man bara har blandat till vad man hade hemma och helt på. men skall bila bort allt och se vad det kan vara. är inte så sugen på att dränera om. det skall vara gjort för 10år sen.

Ring och fråga?

Var ett dödsbo. Så kan bli lite svårt att ringa och fråga.

såg nu att stupröret inte satt i där det skulle så regnvattnet har runnit bredvid ner i marken. kan ha varit så i några år. kan kanske vara det? för det är precis i den hörnan som släppet på plattan är.

Trolig orsak, att stupröret försett grunden med betydliga mängder vatten, som trängt in. Kanske läge att köra avfuktare i det rummet, för att bli av med fukten. Ytskiktet på grundens utsida och dränering är säkert inte helt perfekt, men börja med att fixa stupröret.

stuprör fixat och avfuktare körs :)

En dum fråga :) När vet man när det är avfuktat färdigt?

När det är under 70% fuktighet så är det riskfritt för mögel.

ok. får fixa en mätare då. När kan man sluta med avfuktaren då? borde ju bli torrt fort tycker jag nu när jag troligtvis har fixat till problemet.

Blir automatiskt torrare klimat på vintern, så har du kommit under 70% så klarar du dig säkert utan avfuktaren om problemet är fixat.

Mikael_L
Raven001 skrev:
ok. får fixa en mätare då.
Vad för slags mätare tänkte du dig?

Ett av de mest korrekta sätten att mäta rH i betong är med ett till rätt djup borrat provhål, pluggat foderrör och en rH i luft-givare.
Så mätte jag i alla fall.:cool:

Så långt har jag inte kommit. Tänkte mest att nu skall jag låta det vara öppet över vinter vår så får jag se om det blir fukt vid snösmältningen.

Så långt har jag inte kommit. Tänkte mest att nu skall jag låta det vara öppet över vinter vår så får jag se om det blir fukt vid snösmältningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.