Jag ska fixa lite med div vattenrör här hemma, och trots att skjutventilerna på båda sidor om vattenmätaren är stängda max så passerar det ca 1L per minut.
Kan man motionera dessa ventiler och få bättre funktion?
Ska man dra dem hårt? Jag har tagit i en del men bara dragit med "4 fingrar", altså ingen grabbnäve.
Den ena släpper ventilen släpper igenom minst vatten när den är dragen nästan fullt, drar man den helt fult så övar flöder i den öppna kranen i samma rum, precis innan det tar stopp.

Några goda råd?

Mina vid vattenmätaren var samma och jag tvingades till byte när den skulle bytas. Försökte slå av och på ihop om att eventuellt skräp skulle sköljas bort men det hjälpte inte.

H
P pfk skrev:
Jag ska fixa lite med div vattenrör här hemma, och trots att skjutventilerna på båda sidor om vattenmätaren är stängda max så passerar det ca 1L per minut.
Kan man motionera dessa ventiler och få bättre funktion?
Ska man dra dem hårt? Jag har tagit i en del men bara dragit med "4 fingrar", altså ingen grabbnäve.
Den ena släpper ventilen släpper igenom minst vatten när den är dragen nästan fullt, drar man den helt fult så övar flöder i den öppna kranen i samma rum, precis innan det tar stopp.

Några goda råd?
Öppna stäng öppna stäng med vatten rinnandes i en kran i närheten så du ser när det är tätt.

Sedan ber du en vvs'are komma och byta till nya kranar så det fungerar som det ska i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.