Uterummet börjar bli klart men jag har inte köpt/beställt skjutdörrar ännu.

Någon som har tips på BRA och BILLIGA sådana som är tänkta för att även isolera under vintern.

Öppningen är 1,99x2,37 (bredd x höjd) (bredden är flexibel med +-20cm.)
Skånska byggvaror är billigast hittils med ca 13k
Hornbach 31k !! (De säljer Halle Thermo)

Om det är skjutdörrar eller vikdörrar spelar mindre roll, det viktiga är priset samt att de är vinterisolerade.

Vad finns det för prisvärda alternativ?

Var på lunchen till Bauhaus men han jag pratade med sa att dem inte sålde sådana överhuvudtaget.
Lite märkligt, trodde iaf dem sålde någon typ av glaspartier ämnade för uterum.

Priset styr kvaliteten.

Tänk på att välja skjutdörrar med bra U-värde på glaset och även ett bra U-värde på hela partiet inklusive karmen.
Normalt ska du finna ett parti som har U-värde glas på 1,0-1,1 och U-värde hela partiet 1,6-1,7.
De ska även ha ordentliga lås.

Skånska byggvaror intriktar sig mer in på budget och därav priset. Vikdörrar är betydligt dyrare än skjutdörrar, samt att de flesta vikdörrar hänger (Belastar balken ovan).

De flesta vinterisolerpartierna är måttbeställda.

Du kan även titta på Willab Garden & Santex.

Förlåt, skall givetvis vara Bredd 2,37 och höjd 1,99.

Lutar väldigt mycket att jag under morgondagen/helgen lägger en beställning hos Skånska byggvaror på deras NATUR V - visserligen är den 20cm smalare än önskat men får nog ta det i brist på alternativ.
http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/natur_g5_217_5_3_vit_alu-9051

Jättetack till den som kan ge mig fler alternativ!

Hos Willab har jag varit tidigare i våras men de har inget intressant i mina ögon då deras prislista är 3x så hög som Skånska Bygg...

Siouxsic skrev:
Förlåt, skall givetvis vara Bredd 2,37 och höjd 1,99.

Lutar väldigt mycket att jag under morgondagen/helgen lägger en beställning hos Skånska byggvaror på deras NATUR V - visserligen är den 20cm smalare än önskat men får nog ta det i brist på alternativ.
[länk]

Jättetack till den som kan ge mig fler alternativ!
Som jag kan utläsa är det vikdörrar. Kan säga på rak arm att för detta pris får du ingen kvalitet på dörrarna. Vikdörrar med bra kvalitet kostar bra mycket mer.
Men samtidigt får man gå efter vad plånboken tillåter.

Saker du bör kolla upp är följande.

1: Är det ett hängande parti. Tänk då på att varje dörr kan väga 40-80 kg beroende på storlek och materialval (trä = tungt). Detta belastar din balk ovan. Vikdörrar bygger på exakta mått, så om din balk böjs kommer dörrarna inte att fungera.

2: Finns det en fasaddörr mellan huset och uterummet?
Om det är öppet mellan uterummet och huset måste vikdörren ha ett godkänt lås för gällande villaförsäkring.

Siouxsic skrev:
Hos Willab har jag varit tidigare i våras men de har inget intressant i mina ögon då deras prislista är 3x så hög som Skånska Bygg...
Kan man verklingen jämföra SKBV och Willab när det gäller kvalitet då?
Vet inte om Skånska har några vinterisolerade partier.
Dom kanske är dyrare men också mera kvalitet

Siouxsic skrev:
vet inte vad du jämfört och hur årets prislistor ser ut....

när jag jämförde priser och valde leverantör i fjol så var Skånska ca 5% billigare för enkelglas (men med 4mm glas och mittspröjs jmfrt med Willabs 5mm glas utan spröjs) och med dubbelglas blev Skånska ca 5% dyrare än Willab...

så det blev Willab och har inte ångrat det en sekund

Ripper500 skrev:
Som jag kan utläsa är det vikdörrar. Kan säga på rak arm att för detta pris får du ingen kvalitet på dörrarna. Vikdörrar med bra kvalitet kostar bra mycket mer.
Men samtidigt får man gå efter vad plånboken tillåter.

Saker du bör kolla upp är följande.

1: Är det ett hängande parti. Tänk då på att varje dörr kan väga 40-80 kg beroende på storlek och materialval (trä = tungt). Detta belastar din balk ovan. Vikdörrar bygger på exakta mått, så om din balk böjs kommer dörrarna inte att fungera.

2: Finns det en fasaddörr mellan huset och uterummet?
Om det är öppet mellan uterummet och huset måste vikdörren ha ett godkänt lås för gällande villaförsäkring.
Tack för kommentarerna!
Som du säger så är det vikdörrar. Hela konstruktionen har ett U-värde på 1,7 .- willabs har 1,62.
Det är just kvaliten på dessa dörrar som ajg är så extremt nyfiken på, och jag hittar ingen info (erfarenheter av någon som har dessa som uttalat sig)

1. Vikten kommer nog inte ställa till problem, men tack för att du belyste detta potentiella problem.
2. Ingen dörr mellan uterum/hus.

lulelinda skrev:
Kan man verklingen jämföra SKBV och Willab när det gäller kvalitet då?
Vet inte om Skånska har några vinterisolerade partier.
Dom kanske är dyrare men också mera kvalitet
SKBV har vinterisolerade, med jämförbara u-värde men priset ca en tredjedel av Willabs priser...

Är det någon som har/haft skjutdörrar/vikdörrar Natur V så vänligen skriv några rader här om vad ni tycker om dem.

Har nu beställt vikdörrarna Natur V från SKBV... Hoppas de är toppenbra!

Du får återkomma med rapport när dom är på plats och kanske följa upp senare också :)

Ja, bilder och rapporter :)

Det viktigaste när man ska bygga ett vinterisolerat uterum är att helheten fungerar tillsammans, annars blir det energiförluster.
Min erfarenhet är att inte välja Halle uterumssystem. Dålig passform, ingen bruten köldbrygga och billigt glas som spricker av snabba temperaturförändringar.

Funderar själv på detta allternativ och skulle gärna vilja veta hur det går.
Har själv letat lite efter någon som har erfarenhet av dessa men det verkar svårt att hitta. Så om någon har detta system så skulle jag gärna vilja ha ett utlåtande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.