Håller på att renovera ovanvåning och krypvind m.m.

Vi har en befintlig isolerad contura premodulskorsten som kommer passera genom krypvinden. Jag ska bygga ett schakt kring skorstenen för den biten som den passerar genom kallvinden, så att den alltid kommer vara möjlig att besktiga från huven sedan (utan risk för att för mkt isolering hamnar mot röret).

Vilka skivor bör/kan jag använda för ändamålet? Har hittat olika anvisningar från conturas, i en står det att de ska byggas av obrännbara skivor eller gips, och i den jag hittade nu på deras hemsida så står det att den får byggas av brännbara(!) skivor... (sida 13 i pdf nedan)
https://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf

Jag har tittat på mineritskivor, men de verkar svåra att få tag på i vanliga bygghandeln(?) och de jag hittat verkar orimligt dyra. Kanske overkill. Verkar dessutom lite krångliga att hantera.

Tänker att det är bra om skivorna kan stå emot något litet regnstänk, och att den lilla värmen som kommer från skorstenen aldrig blir något problem.

Går det att använda gipsskivor för våtrum?
Kom gärna med förslag eller berätta hur ni själva gjort.
 
Gipsskiva går bra.
Varför får du regnstänk där?
 
Vanligt gips ska som sagt gå bra. Jag har ett annat fabrikat på min modulskorsten (Selkirk) till pelletspannan, men som också går i schakt. Det är byggt med vanligt gips och träreglar på utsidan samt brandtätning i alla skarvar (efter påpekande på brandskyddskontroll).

Se till att du håller alla rekommenderade avstånd också så går det nog finfint.
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Vanligt gips ska som sagt gå bra. Jag har ett annat fabrikat på min modulskorsten (Selkirk) till pelletspannan, men som också går i schakt. Det är byggt med vanligt gips och träreglar på utsidan samt brandtätning i alla skarvar (efter påpekande på brandskyddskontroll).

Se till att du håller alla rekommenderade avstånd också så går det nog finfint.
Vad innebär brandtätning... Typ att täta skarvarna? Vad använde du för produkt till detta?

Mitt hål i råsponten är lite taffligt uppsågat och jag kan få lite svårt att få till skivorna kring hålet. Kanske kan jag använda "brandtätning" även där för att få det tätt.
 
M Metroid skrev:
Vad innebär brandtätning... Typ att täta skarvarna? Vad använde du för produkt till detta?

Mitt hål i råsponten är lite taffligt uppsågat och jag kan få lite svårt att få till skivorna kring hålet. Kanske kan jag använda "brandtätning" även där för att få det tätt.
Brandskyddsinspektören ville att alla skarvar mellan skivorna i schaktet skulle tätas med en brandskyddsmassa. Tveksamt om det faktiskt är ett krav, men för att slippa en diskussion gjorde jag så ändå. Tror jag använde Sika Sikacryl 618 Fire, men jag minns inte exakt. Fabrikatet var Sika i alla fall, så långt minns jag.

Bästa sättet att få reda på vad som förväntas är att höra med sotaren eller brandskyddsinspektören i ditt sotningsdistrikt. Det är i slutändan han/hon som ska avgöra om det är okej eller inte och det verkar tyvärr som om reglerna tolkas väldigt olika beroende på vilken sotare eller brandskyddsinspektör man pratar med.
 
Jag hade en premodul, gjorde bara ett shakt med gips och fyllde med mineralull (hade kutterspån på vinden) och det sa sotaren inget om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.