Håller på och renoverar badrummet i mitt 40-tals hus. Tra av väggarna i badrummet är plankväggar av stående ca: 17 mm tjock råspont på liggande reglar. Den fjärdeväggen är en yttervägg av stående spontad 2,5 tumsplank.

Behöver jag använda någon "träskiva" (Plywood e.t.c.) mellan plankväggarna och våtrumsgipset?
Jag antar att "bärigheten" för skruvar till kommod/ducshvägg är ok i 17mm råpont. Men hamnar skruven i en skarv mellan råspont plankorna så kan det bli dåligt. Och det kanske finns andra aspekter att ta hänsyn till.

Det idiotsäkra vore kanske att skruva 15mm plywood på alla väggar. Alltså att köra den skivkombination som rekommderas här. http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg. Men badrummet är väldigt litet och jag tar gärna vara på varenda centimeter jag kan få.

Jag har precis samma förutsättningar som du, och det slutade med att jag rev bort råsponten på innerväggarna och ersatte den med 15 mm plywood. Anledningen var dels att råsponten kan röra sig mer som bakomliggande material än vad plywoodskivor gör, men också att vinna några cm värdefullt utrymme.
På ytterväggen satte jag dock plywood mot plankväggen, men det berodde också på att jag flyttat fönstret lite.

Har man plats är det förstås enklare att bara smacka på plywood utanpå råsponten.

Ok, tack för svar.

Känns ju trots allt lite tryggare att köra med 15 mm plywood överallt.
Tanken att riva all råspont hade inte slagit mig. Det är ju lite jobb för några cm, men kanske är värt det.
Är vi överrens om att bara köra plankvägg med våtrumsgips direkt på inte känns helt lockande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.