KristinaRT
Vi har några mindre områden (mellan fönster på bottenvåningen) där det idag sitter en smal, hyvlad(?) panel av något slag. Den är i dagsläget i ganska dåligt skick, och behöver bytas ut. Eftersom vi ändå ska byta fönster inom kort, och delar av panelen måste tas ner för detta, tänkte vi slå två flugor i en smäll och fixa allt samtidigt.
Grannen har redan gjort detta och i stället för vanlig panel satte de upp en slags skiva med frästa spår. Dimensionerna på spåren och mellanrummen är mycket snarlika den panelen som idag sitter på huset, så vi tyckte det kunde vara snyggt och arbetsbesparande att ersätta panel med en skiva.

Problemet är att grannen nyligen åkt bort, och vi måste beställa skiva inom kort för att hinna grundmåla - alltså kan kag inte fråga dem vad produkten heter. Tänkte att någon här säkert vet vad jag pratar om, och känner till det "riktiga" namnet på produkten.

Jag undrar också om någon annan använt denna typ av skivor på fasad, och hur hållbarheten är på dessa. Självklart med rätt förarbete, målning och underhåll....
 
Åsa Lund
Fråga efter spårad plywood, det låter som att det är vad ni är på jakt efter
 
Det finns panelskivor av mdf i form av tex pärlspont. Kanske är det det som du tänker på? finns på de flesta byggställena, Beijer, bauhaus, xl etc.
 
Smartpanel kallas den för tror jag
 
KristinaRT
bonnier skrev:
Det finns panelskivor av mdf i form av tex pärlspont. Kanske är det det som du tänker på? finns på de flesta byggställena, Beijer, bauhaus, xl etc.
Men fungerar spånskiva utomhus på en fasad?

Åsa - Spårad plywood låter logiskt, men finns det olika typer, tänker på att det är något som ska sitta på utsidan av en fasad... Fast när jag tänker på det, jag har sett plywood till båtar, så det borde väl iaf finnas typer av plywood som klarar att sitta utomhus.

Nino - tack för tipset, jag kollar upp det!

Om någon undrar - jag har inte listat ut hur man multiciterar ännu :)
 
KristinaRT skrev:
Men fungerar spånskiva utomhus på en fasad?

Åsa - Spårad plywood låter logiskt, men finns det olika typer, tänker på att det är något som ska sitta på utsidan av en fasad... Fast när jag tänker på det, jag har sett plywood till båtar, så det borde väl iaf finnas typer av plywood som klarar att sitta utomhus.

Nino - tack för tipset, jag kollar upp det!

Om någon undrar - jag har inte listat ut hur man multiciterar ännu :)
Missade helt att det var utomhus :surprised:
 
Smartpanel är spårad mdf så den ska nog bara användas inomhus, missade också att det skulle vara ute...
 
KristinaRT
Inser att jag kunde varit tydligare och skrivit ut att det är mellan fönstren på utsidan som panelen sitter...

Men jag googlade runt lite på spårad plywood ute och hittade spårad lauanplywood som påstås fungera bra för utebruk.... Någon som har erfarenhet av detta utomhus?

En följdfråga till detta med plywood....... Jag vill gärna sätta skivan med spåren horisontellt för att få en lite mer spännande fasad (gavlarna är i standardpanel a la 70-talet, dvs vertikal och ganska breda brädor), men maken tror att det blir mindre hållbart så eftersom vatten teoretiskt kan bli stående inspåren - någon som har en erfarenhet eller åsikt?
 
Kolla med färgaffären att fasadfärgen fäster på plywood som kan vara för slät jämfört med sågad fasadpanel, i värsta fall gäller inte garantin.

//Ronnie
 
Tyvärr brukar inte såna där skivmaterial hålla utomhus vad tillverkaren än påstår. Sol och regn bryter ned materialet med tiden och när nedbrytningen väl har börjat efter några år på väggen så hjälper det inte att måla om. Då får man byta alltihop igen en gång.

Om ni tycker att det är en trevlig hobby att byta fasad regelbundet så skall ni använda skivor men om ni vill ha en rimlig hållbarhet så rekommenderar jag granbräder.
 
KristinaRT
heimlaga skrev:
Tyvärr brukar inte såna där skivmaterial hålla utomhus vad tillverkaren än påstår. Sol och regn bryter ned materialet med tiden och när nedbrytningen väl har börjat efter några år på väggen så hjälper det inte att måla om. Då får man byta alltihop igen en gång.

Om ni tycker att det är en trevlig hobby att byta fasad regelbundet så skall ni använda skivor men om ni vill ha en rimlig hållbarhet så rekommenderar jag granbräder.
Bra poäng - en skiva måste bytas i ett stycke, medan brädor kan bytas en och en om någon behöver åtgärdas...

Men om man vill ha liggande panel, bör man tänkampå något särskilt för att öka livslängden? Tänker att i stående panel runner ju vattnet neråt och av, medan det finns en lite risk att det blir stående om man har liggande panel.....
 
Riktiga bräder kan man måla om fastän de har blivit litet väderbitna och anfrätta i ytan förutsatt att de inte har ruttnat på djupet. Väderbitet trä är inte förstört men väderbitna skivor är förstörda. Det är den stora skillnaden som jag ser det.

Spontad utomhuspanel som är tänkt att monteras liggande skall ha en sådan form på sponten att alla hyllor där vattnet kan ligga kvar lutar utåt. Det finns hur många versioner som helst. En någorlunda kunnig brädgårdsförsäljare brukar veta vilka modeller som är tänkta att spikas vågrätt. Halvspont brukar vara det vanliga.

Vad det gäller tjocklekar så är 19 mm vanligt numera men min uppfattning är att det värt att betala litet extra för att få litet tjockare bräder om de går att få tag på. Jag tycker att 22 mm är minimitjocklek. Den extra tjockleken gör att de håller längre.
 
KristinaRT
Den befintliga panelen är ganska smal, och följaktligen även ganska tunn. 22 är långt övermvad som sitter nu och som fönstersättningen på andra sidan är anpassad för.... Om jag ska gissa (orkar inte gå ut just nu och möta) är den befintliga panelen någonstans runt 17x79 eller 17x95, och hyvlad.

Vi vill gärna behålla detta mer "finlemmade" utseende, bara gör allt lite mer intressant genom att vända panelen horisontellt och sätta liggande i stället för stående panel...
 
KristinaRT
Lägger in några bilder för att det ska bli tydligare, som synes är det inte jättestora områden, och på södersidan ör väggen ganska väl skyddad av en balkong (på norrsidan inte lika väl skyddad, men det är sällan regnet står på direkt på fasaden där heller (här i Skåne regnar det vanligen från väster eller öster, mer sällan norr eller söder :))
Denna bit ör en av de största områdena som ska täckas.....
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu har maken intressant nog svängt helt och tror benhårt på skiva, och jag har börjat tvivla och fundera på panel istället.... Uppskattar därför all input till vår pågående diskussion :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.