Min snickare frågar om jag vill ha skiva eller lättbetong innan flytspacklet i badrummet.

Huset är ett gammalt trähus. Golven är uppbrutna på andra våningen där badrummet ska bli och vi tänkte ha elvärmeslingor i golvet. Vad ser ni för fördelar och nackdelar? Svårt att alltid fråga snickaren vad han skulle gjort och göra så på varenda fråga...

(Å nä, jag har ingen ork att arbeta ikväll så det blir bara forumtid...frågetid... ;))

Lättbetong förstås. Det blir mycket mer stabilt. Speciellt i ett trä hus som rör sig. Om du ska ha klinker golv då är det viktigt med stabilt golv.
Jag gjorde oxå badrumsgolvet med betong. Det blev perfekt.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Lättbetong förstås. Det blir mycket mer stabilt. Speciellt i ett trä hus som rör sig. Om du ska ha klinker golv då är det viktigt med stabilt golv.
Jag gjorde oxå badrumsgolvet med betong. Det blev perfekt.
Vi har inte tänkt att ha klinker i nuläget men visst är det bra om man har förberett för det valet i framtiden. Jag tänker att lättbetong är mindre stabilt om huset rör sig. Spricker det inte då?

MmeMim MmeMim skrev:
Vi har inte tänkt att ha klinker i nuläget men visst är det bra om man har förberett för det valet i framtiden. Jag tänker att lättbetong är mindre stabilt om huset rör sig. Spricker det inte då?
Nej, det spricker inte. Det är 2 m tjock. Det blir som en platta.
Jag hade problem med sviktande badrumsgolv fast det var 60 reglar. Iofs stärkte golvet med 30 mellanrum och sen lättbetong. Sen dess har jag inte haft nåt problem. Tror inte på skivor i badrum. De sviktar mer eller mindre allihopa. Det blir sprickor i klinker och påverkar lutningen. Speciellt om lutningen är mager typ 2 mm/meter vilken vissa badrumsbyggare har som standard.
Be byggaren fixa högre lutning än standard. Nu är det bästa läge att driva det igenom.

L Lars48 skrev:
Jag hade problem med sviktande badrumsgolv fast det var 60 reglar. Iofs stärkte golvet med 30 mellanrum och sen lättbetong. Sen dess har jag inte haft nåt problem. Tror inte på skivor i badrum. De sviktar mer eller mindre allihopa. Det blir sprickor i klinker och påverkar lutningen. Speciellt om lutningen är mager typ 2 mm/meter vilken vissa badrumsbyggare har som standard.
Be byggaren fixa högre lutning än standard. Nu är det bästa läge att driva det igenom.
Nja, att ett golv med skivor i botten kommer spricka i en gammal träkåk skulle jag inte vara orolig för.
Gör man det på rätt sätt med rätta skivor, och sen ett bra spackel i tillräcklig tjocklek så funkar det. Nu vet man dock inte alla förutsättningar i TS hus, men inte skulle jag tokdissa skivor i botten. En äldre kåk har nog satt sig tillräckligt...
Sen hoppas jag inte att Lars48 menar 2meter tjock platta.....:geek:

L Lars48 skrev:
Vi har nog inte utrymme för 2 m platta mellan våningsplanen... menar du 2 CM?

Ja, menade cm.

J Jörgen Ö skrev:
Nja, att ett golv med skivor i botten kommer spricka i en gammal träkåk skulle jag inte vara orolig för.
Gör man det på rätt sätt med rätta skivor, och sen ett bra spackel i tillräcklig tjocklek så funkar det. Nu vet man dock inte alla förutsättningar i TS hus, men inte skulle jag tokdissa skivor i botten. En äldre kåk har nog satt sig tillräckligt..:geek:
Trä hus rör sig oavsett ålder. Min kåk är frå 89 och jag ser hur väggskarvsrna som går ihop eller öppnar sig från vinter till sommar. Jag tror det rör sig typ 3 mm och på övrevåningen kan bli rätt synlig.
Jag skulle vilja ha helst betongskiva i hela huset men just nu har jag ordnat bara i tvättstugan o badrummet. Tvättstugan blev en klar förbättring eftersom förut när TM gick då fick hela huset resonans. Man kunde sitta framför TV och känna vibrationer. Just nu märker man inte ens om maskinen är på. Jag vill gärna påstå att betong skiva är mycket mycket mer stabil än träskivor.

L Lars48 skrev:
Trä hus rör sig oavsett ålder. Min kåk är frå 89 och jag ser hur väggskarvsrna som går ihop eller öppnar sig från vinter till sommar. Jag tror det rör sig typ 3 mm och på övrevåningen kan bli rätt synlig.
Jag skulle vilja ha helst betongskiva i hela huset men just nu har jag ordnat bara i tvättstugan o badrummet. Tvättstugan blev en klar förbättring eftersom förut när TM gick då fick hela huset resonans. Man kunde sitta framför TV och känna vibrationer. Just nu märker man inte ens om maskinen är på. Jag vill gärna påstå att betong skiva är mycket mycket mer stabil än träskivor.
Betongskiva?

J Jörgen Ö skrev:
Betongskiva?
Jag menar ju gjuta platta. Nackdelen är att man måste vänta ett tag för uttorkning. Jag väntade 10 dagar och under tiden fixade taket och kaklade väggarna. Men jag tror det räcker med kortare tid oxå.

S
S sinuslinus skrev:
Ni pratar ju om olika saker.
Ts:s hantverkare vill fylla bjälklaget med eps cement och flytspackla ovanpå:
[länk]

Eller lägga skiva för flytspackling.

Att gjuta 2 cm betong borde inte ha någon fördel mot att flytspackla in armeringen.
Vaddå snackar om olika saker?
Lars48 hävdade att lättbetong var det enda alternativet, jag hävdade att det går bra med endast skivor innan flytspackling om man gör det på rätt sätt!
På vilket sätt pratar vi om olika saker?
Jag har gjort badrum med bägge metoderna, men kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Och då pratar vi inte ett par badrum.....

Sen kan jag väl tycka att det är lite lattjo att snickarn frågar kunden om vilken metod kunden önskar, i egenskap av hantverkare ska väl snickarn säga vilken metod han ser som bästa alternativet, och kunna förklara varför.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
S
J Jörgen Ö skrev:
Vaddå snackar om olika saker?
Lars48 hävdade att lättbetong var det enda alternativet, jag hävdade att det går bra med endast skivor innan flytspackling om man gör det på rätt sätt!
På vilket sätt pratar vi om olika saker?
Jag har gjort badrum med bägge metoderna, men kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Och då pratar vi inte ett par badrum.....

Sen kan jag väl tycka att det är lite lattjo att snickarn frågar kunden om vilken metod kunden önskar, i egenskap av hantverkare ska väl snickarn säga vilken metod han ser som bästa alternativet, och kunna förklara varför.
Vad tror du Lars48 menar med att gjuta en 2 cm platta av lättbetong?
Jag tror han menar eps cement men det gjuter man inte hållbara 2 cm tjocka plattor av. Eller att han menar vanlig betong.

S sinuslinus skrev:
Vad tror du Lars48 menar med att gjuta en 2 cm platta av lättbetong?
Jag tror han menar eps cement men det gjuter man inte hållbara 2 cm tjocka plattor av. Eller att han menar vanlig betong.
Tar för givet att han inte på allvar menar att gjuta en kaka på 2cm med EPS, utan en betydligt tjockare kaka i bjälklaget. Annars är han helt ute o cyklar!
Men det är så jag uppfattar det....!

S sinuslinus skrev:
Ni pratar ju om olika saker.
Ts:s hantverkare vill fylla bjälklaget med eps cement och flytspackla ovanpå:
[länk]

Eller lägga skiva för flytspackling.

Att gjuta 2 cm betong borde inte ha någon fördel mot att flytspackla in armeringen.
Fylla bjälklaget är oxå ett alternativ. Men det var inte så jag menar. Se mina bilder. I mitt fall blev det tjockare armerad betong platta.. Det går lika bra med 2-3 cm platta oxå.

Renoveringsprojekt med träbjälklag och pågående arbete med armeringsnät för betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten tjockare armerad betongplatta i ett byggprojekt inomhus.
Skapa konto
Ny armerad betongplatta vid renovering, delvis täckt av träribbor.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.