Y
Alla tyckte ju det var kasst att göra ett stort spa i garaget.
Så försöker skissa fram en lösning i lilla badrummet istället.

specialo3e.jpg

Vet inte vilket kar det blir, kanske blir hörnmodell också. Men drog till med två olika på bilden. Och till vänster är det två olika stora duschkabiner med ångbastu osv - väljer jag den mindre så kan väggen bakom toan bli längre och ha handdukstork samt man slipper sitta med knät mot kabinen.....

Fönstrena är jag lite osäker på vad jag ska köpa för bredd och så, stör mig att det inte blir riktigt centrerat..

toaletten, står snett i ett hörn, vilket jag först var skeptiskt över men kändes okej när jag hittade denna lösning i en vvsbutik... toa i ett hörn var ok..

så vad tror ni om det, vansinne?
 
Redigerat:
Det kommer att bli sjukt trångt med badkar OCH dusch i ett så litet badrum. Mitt tips är att skippa någon av dem. Det går ju att duscha i ett badkar.
 
Y
att ta bort något utav det skulle ju göra det för luftigt känns det som. konstiga former på rummet som inte utnyttjas. då kan jag ju lika gärna låta bli att ta bort väggen och bara köra badkar i gaveln under rutan coh spara massa pengar känns det som
 
En meter bred dörr till ett litet badrum är overkill.
Minska till 900 mm!

Har du kollat att boverkets regler är uppfyllda mht tillgänglighet?
(Har inte reglerna i huvudet just nu.)

//KoW
 
Y
Måste det inte vara 1meter för rullstolar?

hur man än vänder och vrider så är det nuvarande mindre än detta, så större kommer det kännas vilketsom :)
 
Varför var folk negativa till spa i garaget?
Min kollega, som byggde nytt hus 1997, byggde då med kopplat garage. För ca 5 år sedan inredde man istället garaget till ett spa, då man ändå aldrig körde in bilen utan utnyttjade carporten utanför.

Det blev riktigt snyggt, med gamla wc med handfat, i fil.
I spa delen (alltså garaget) finns stor bastu och dusch, samt loungehörna.
Badkaret har man kvar i gamla badrummet.
En del av garaget sparade man och har gjort en smart klädförvaring som man når via groventrén.
Förrådet innanför garaget (numer spa) inredde man till tvättstuga.

Från ett 160 m hus, har man plötsligt ett hus på 200m :)

Susanne
 
Y
Jag vet inte. De resonerade väl att det är ute med spa överhuvudtaget, och att garaget orkar ju ingen gå till, och ett stort badrum inne i huset är bäst till vilket pris det må bli.
-Först trodde jag inte att jag kunde men har fått grönt ljus från både röris och elektrikern.

Idag är badrummet 2,30meter djupt och ett badkar brett, typ 1,6meter.. andra rummet har varit tvättstuga, något bredare men ungefär lika. så att ha en smal gång i badrummet är ju typ standard här, hehe
 
Jag har precis byggt nytt badrum med samma yta som ditt (ca 7kvm) men lite mer kvadratiskt (2.6x2.6m). Inga problem att få plats med dusch, bad, toa och handfat. Dusch 90x90 cm + bad 90x160 cm längs en vägg. Handfatet (80cm) på väggen mitt emot duschen och toa och högskåp bredvid detta (dvs mitt emot bad). Gott om plats. Ger en gång mitt i badrummet på ca 1m
 
MMR skrev:
Jag har precis byggt nytt badrum med samma yta som ditt (ca 7kvm) men lite mer kvadratiskt (2.6x2.6m). Inga problem att få plats med dusch, bad, toa och handfat. Dusch 90x90 cm + bad 90x160 cm längs en vägg. Handfatet (80cm) på väggen mitt emot duschen och toa och högskåp bredvid detta (dvs mitt emot bad). Gott om plats. Ger en gång mitt i badrummet på ca 1m
Du får inte cellskräck om det kommer in en till person i badrummet? :) Personligen tycker jag att minst två personer ska kunna röra sig obehindrat i ett badrum (huvudbadrummet om det finns två) utan att det känns trångt. I alla fall om man bor i en villa, i lägenhet är det annorlunda.
 
Nej, och det känns inte ens i närheten av trångt, och då är detta i källaren, endast 2m i takhöjd. Nu är visserligen högskåpet infällt i väggen, så den bortre delen av badrummet har fri golvyta på ca 170x110 t.ex. Nischduschen är direkt till vänster när man kommer in, dvs den vy man ser när man kommer in är ganska öppen. Skiljeväggen mellan nisch och badkaret är öppen sista 50 cm mot taket. För att skapa lite mer luft. Kommoden är frihängande mm.
 
För att få spakänsla tycker jag att en sittplats och kanske en rejäl krukväxt är viktigare att få in än både dusch och badkar och luftigheten är rätt väsentlig. Välj hellre en riktigt lyxig duschlösning eller ett badkar med duschplats, har sett flera tillverkare som har sådana, med eller utan "bubbel".

Sätt då gärna toaletten lite mer avskiljt och sätt upp en halvhög mellanvägg, så kan toan nyttjas ostört även om nån långbadar.
 
Y
spa-stuket fick jag ju lägga ner.. nu är det koncentrerat på att få in så många funktioner som går.

Anledningen till duschkabinen är för att komma åt ångbastu funktionen. annars kan man såklart duscha i karet.

Sen kan jag medge att det ser väldigt trångt ut på sådan bild men när jag står i rummen så känns det att bli stort och luftigt.

Jag har läst om detta att man inte får lugn och ro i kroppen om man ser toaletten, något gärna hade dolt med en vägg. men bara för det skälet, jag har en till toalett i huset så det blir nog inget extra spring om man badar och en annan vill på toa.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.