GK100 skrev:
Kanske är olämpligt men jag tänkte bara en tryckstyrd pump i pannrummet för "primärnätet" och i huset då tvåvägs shuntning för värmen och sen VVX med sina termiska ventiler parallellt över kulverten.
Är med på det mest men inte dom termiska ventilerna och dess funktion för vvx?
 
Om du kollar på den kompletta enhet analog länkar till så är den ventilen och funktionen inbyggd där. Bygger man av lösa delar får man välja något lämpligt själv. Funktionen är i princip bara en ventil i VVX primärkrets dvs kulvertsidan som har sin känselkropp på sekundärsidan dvs VV och då direkt i själva VVX så att den kan varmhålla och ligga standby för reglering när man börjar tappa vatten. Enda skillnaden mot TVA är att där har man en brytare som startar pumpen också vid förbrukning men det ersätts av din tryckstyrda sändigt gående pump för gemensam matning via kulverten till både värmeshunt och VV-beredningen.

Om du bygger nytt även för värmen och inte redan har delarna så gör den shunten med fördel enligt tvåvägsprincipen, passar riktigt bra om du gör som vi var inne på med den gemensamma pumpen primärt för kulverten.
 
Ok ska försöka bena ut och ställa rätt frågor här så jag förstår... Ventilen fungerar om jag fattat rätt så att den ska känna av tempen på utgående varmvatten från vvx? Och då reglera så att den öppnar flödet genom vvx när tappning av varmvatten sker eller? Så att inget flöde sker genom vvx om man inte tappar varmvatten och kyler ner acc i onödan? Måste det inte finnas någon sorts grundflöde genom vvx även i stängt läge då som gör att värmen kan öka vid tappning och att ventilen då öppnar mera ? Känns som jag inte riktigt greppat detta får jag erkänna.
 
GK100 skrev:
Om du bygger nytt även för värmen och inte redan har delarna så gör den shunten med fördel enligt tvåvägsprincipen, passar riktigt bra om du gör som vi var inne på med den gemensamma pumpen primärt för kulverten.
Inser att jag skulle behöva en liten förklaring här med tror jag vad gäller tvåvägsprincipen.
 
Betyder bara att istället för tex den shunt du hade i din lista med tre anslutningar för blandning använder man en ventil med två anslutningar och den funkar då pss som tex en termostatventil för radiatorer dvs stryper bara flödet. Skillnaden är att man får bygga en bypass ofta en backventil som man kan driva flödet genom när man inte plockar ut full effekt via shuntventilen. Vitsen med det är att man kan ha en liten ventil som får bra reglerauktoritet och bra förhållanden både för reglering och på vattensidan med flöden, tryckfall osv.

Det är mycket enkelt att bygga i praktiken så det är inget konstigt med det och i ditt fall är en sån lösning bra om du sätter reglerad pump som håller konstant difftryck över både shunt och VVX för varmvatten.
 
GK100 skrev:
Betyder bara att istället för tex den shunt du hade i din lista med tre anslutningar för blandning använder man en ventil med två anslutningar och den funkar då pss som tex en termostatventil för radiatorer dvs stryper bara flödet. Skillnaden är att man får bygga en bypass ofta en backventil som man kan driva flödet genom när man inte plockar ut full effekt via shuntventilen. Vitsen med det är att man kan ha en liten ventil som får bra reglerauktoritet och bra förhållanden både för reglering och på vattensidan med flöden, tryckfall osv.

Det är mycket enkelt att bygga i praktiken så det är inget konstigt med det och i ditt fall är en sån lösning bra om du sätter reglerad pump som håller konstant difftryck över både shunt och VVX för varmvatten.
Behöver man en bypass? Jag tänker mig att den termiska ventilen i vvx för varmvatten kanske släpper igenom lite, även då man inte tappar varmvatten, fast det kanske blir för lite och okontrollerat?

Det är väl hursomhelst lika bra att sätta en bypass, jag tycker bara det är lite roligt att diskutera.
 
Den bypassen tillhör tvåvägsshunten för värmen och ligger på förbrukarsidan där och inte mot kulverten. Som du säger räcker säkert varmhållningsflödet till VVX till för att hålla tilloppet varmt året runt så man inte får dippar när man tar ut VV när ingen värme används.
 
@GK100 Hur tänker du igentligen att 2-vägs shuntning ska fungera utan att växla värmesidan? Eller är det jag som missat någon?

Om du får tag i en fjärrvärmeväxlare för rimlig peng så måste det vara absolut bästa alterntivet.
Billigare i slutänden och beprövad funktion.

Har en känsla att materiallistan Du börjat räkna upp kommer att bli lång ( och dyr) innan du får den funktionen du vill ha.
 
Jag tror analog, att vi stegvis kan komma fram till en både enkel och billig lösning åt TS. Listan får korrigeras och mer optimala priser sökas osv, men tekniskt kan vi säkert fixa det bra det är jag övertygad om. Och fler växlare än den för VV ska vi inte behöva.
 
Nej ingen växling av värmesidan behövs, där är jag med dig. Men 2-vägs shuntning?

Förstår bara inte hur det ska kunna fungera, måste väl ändå vara 3-vägs för att inte flödet ska stanna upp i radiatorkretsen.


Så här resonerar jag:

Termisk ventil
Växlare
Cirkpump
Shuntventil
Shuntstyrning
Kranar och kopplingar
Blandningsventil

VS

Fjärrvärmeväxlare

Jag ser fördelen med en färdig enhet med garanterad funktion, enkel installation, reservdelar vid problem, ev garanti, instruktionsbok och kanske till samma pengar?

Dessutom så får man en växling av värmesidan, kan vara en fördel vid service, höjdskillnader m.m.

En fjärrvärmeväxlare är iallafall vad jag skulle rekomendera ts i detta fall.
Eller gräva ner en till kulvert för tappvattnet.
 
Redigerat:
Som sagt uppskattar alla inlägg i tråden det är det som gör BH så bra när man vill ha hjälp. Att vrida och vända lite på ett problem för att hitta en lösning. En fråga till både Analog och GK100 då: Vinner man någonting med den ena eller den andra lösningen som varit uppe F-växlare alt. VVX bara för varmvatten? Jag tänker kanske främst på flöden, höga/låga i kulverten osv. jag antar att vi kan kalla det för primärsidan? För jag antar att på hussidan (sekundär?) så kommer resultat/funktionen vara i princip lika med en färdig F-växlare jämfört med en shunt för värme och en vvx för varmvatten? Eller har jag fel?
 
analog skrev:
Nej ingen växling av värmesidan behövs, där är jag med dig. Men 2-vägs shuntning?

Förstår bara inte hur det ska kunna fungera, måste väl ändå vara 3-vägs för att inte flödet ska stanna upp i radiatorkretsen.
Det gör väl inget om flödet stannar i radiatorkretsen? Det gör det ju bara när inget värmebehov föreligger, då går ju cirkulationen genom bypass istället, för att inte pumpen ska gå mot stängd port.

En fjärrvärmeväxlare har ju en tvåvägsshunt på primären (och även en bypass) så det blir ju i praktiken samma sak fast en extra pump, vvx, exp.kärl, säv etc.

Är det extremt ont om plats kan det iofs vara svårt att göra en mer kompakt installation än fjärrvärmeväxlare, där får man ju en styrning på köpet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.