Om man inte är intresserad av svaret, varför ställa frågan?
 
  • Gilla
Ripley och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om jag skulle bygga nytt skulle jag mycket väl kunna tänka det.
Men då skulle jag välja Schneiders Wiser system.
 
L lat skrev:
Om jag skulle bygga nytt skulle jag mycket väl kunna tänka det.
Men då skulle jag välja Schneiders Wiser system.
Tja... Det ena behöver.inte utrsluta det andra....
 
A
Karl.s Karl.s skrev:
Nu verkar du redan ha bestämt dig, tråden spårat ut och det blivit "alla mot dig",

Men ställer mig också till skaran som är skeptisk till att skippa fast dragning, har håll på med hemautomation i över 10 år nu och min stora takeaway är att det alltid är nåt som krånglar.

Framförallt:
* Du kommer till stugan, istället för att njuta av ett glas vin på altanen måste du byta batterier i några brytare, du har inga nya med dig och närmsta affären är stäng.
* Magnetbrytare som "försvinner", barnen/polarna gömmer dom eller så försvinner de av sig själva som fjärrkontrollen till TVn.
* Vad gör du om 15 år när en brytare går sönder och den inte finns några ersättare? Byter allt i hela huset?
Tack för svar! Nej du!
Några är för också!

Tänkte att man skulle få tips. Och det fick jag. Se nästa inlägg.
Det ligger i min natur att ligga i främre ledet, har alltid gjort det. Se min signatur nedan, jag bromsar inte i en uppförsbacke. Det har hänt mkt på 10 år.
Bilarna tex skulle ju vara elektronik "bomber" eller vad de sa för 20 år sedan och bli omöjliga och dyra att laga. Blev inte så. Massor av bilar som är 20 år rullar på vägarna. Jag är bilansvarig på företaget där jag jobbar, inga elektronikfel knappt. Inga dyra iaf. Ändå har det passerat säkert 100 st bilar på de år jag vart där. Några är 12 år gamla.

Alltså firman har också elektriker. Förstod inte några inte det kanske?


*Får väl se till ha ett pkt batterier liggande. Likväl som att alla har glödlampor (led) liggande.
*Har aldrig hänt att fjärrkontrollen är borta. Barnen gömmer inte den. Vad för polare har du?
*Om 15 år byter man dem. De kostar ju knappt inget. Likadant som att man inte har många lamparmaturer så länge som 15 år och mångamöbler. Det blir ju omodernt och utdaterat. Man byter ut ibland, vi i alla fall.
 
  • Haha
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
A
L lat skrev:
Om jag skulle bygga nytt skulle jag mycket väl kunna tänka det.
Men då skulle jag välja Schneiders Wiser system.
Tack! Mycket intressant och smart. Skall genast maila till firman och fråga. Denna eller någon motsvarande. Man ska passa på och se till att följa med i utvecklingen, viktigt. För annars ångrar man sig sedan.
 
  • Haha
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Om jag nu skulle skippa eldragning så hade jag själv inte satsat på IKEA. Ditt val men jag hade tagit de där kronorna och satt rör.
Hur många elektriker använder vp-rör nu för tiden? Allt dras väl nu i slang.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Man ska passa på och se till att följa med i utvecklingen, viktigt. För annars ångrar man sig sedan.
Det är väl större risk att ångra sig om man inte drar kablar än om man drar dom för säkerhets skull?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Magnus Filip skrev:
Alltså firman har också elektriker. Förstod inte några inte det kanske?
Med tanke på att du begagnat dig av ordet snickaren i tråden, är det ju lätt att tro att du avser just snickaren.
 
  • Gilla
J.Hoffa och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Magnus Filip skrev:
Denna kostar 55 kr på IKEA. Funkar och ser ut som en helt vanlig strömbrytare med inbyggd dimmer. Magnetisk, ingen montering, bara dubbelhäftande för plattan. Kan flyttas lätt om man vill. Jobbar trådlöst.
[bild]
och denna kostar 79 kr
[bild]

IKEA har sålt detta i 3 år och andra också. Finns det några som helst argument för att överhuvud taget dra sladdar och ha en brytare som är kopplad till sladdar på väggen, så som man har gjort i över 100 år? Batteriet håller i 3 år och kostar 3,75 kr/styck.
Jag kan inte se ett enda argument för att dra kablar och vanlig strömbrytare.
Hur gör du om 8 år när Ikea lagt ned sin produkt och din strömbrytare går sönder för att batteriet läcker? Det är ju inte så att det följer någon sorts standard som någon annan tillverkare tillverkar strömbrytare för.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Hur gör du om 8 år när Ikea lagt ned sin produkt och din strömbrytare går sönder för att batteriet läcker? Det är ju inte så att det följer någon sorts standard som någon annan tillverkare tillverkar strömbrytare för.
Då ringer han snickaren för rådgivning.
 
Cheesen
Magnus Filip skrev:
Tack för svar! Nej du!
Några är för också!

Tänkte att man skulle få tips. Och det fick jag. Se nästa inlägg.
Det ligger i min natur att ligga i främre ledet, har alltid gjort det. Se min signatur nedan, jag bromsar inte i en uppförsbacke. Det har hänt mkt på 10 år.
Bilarna tex skulle ju vara elektronik "bomber" eller vad de sa för 20 år sedan och bli omöjliga och dyra att laga. Blev inte så. Massor av bilar som är 20 år rullar på vägarna. Jag är bilansvarig på företaget där jag jobbar, inga elektronikfel knappt. Inga dyra iaf. Ändå har det passerat säkert 100 st bilar på de år jag vart där. Några är 12 år gamla.

Alltså firman har också elektriker. Förstod inte några inte det kanske?


*Får väl se till ha ett pkt batterier liggande. Likväl som att alla har glödlampor (led) liggande.
*Har aldrig hänt att fjärrkontrollen är borta. Barnen gömmer inte den. Vad för polare har du?
*Om 15 år byter man dem. De kostar ju knappt inget. Likadant som att man inte har många lamparmaturer så länge som 15 år och mångamöbler. Det blir ju omodernt och utdaterat. Man byter ut ibland, vi i alla fall.
Min 10 år gamla bil är då en bomb... Kostar 3-8000 / år i underhåll av den nya tekniken såsom avgasrening, absbromsar, insprutning, elektroniska tändningsdetaljer, luftkontroll o.s.v.
 
Om man skall gå denna vägen så är det inte så kallade smarta lampor som är lösningen utan snarare "dimmerpuckar" ned central placering.

Det finns sedan flera olika system att välja på, men man kan välja Ikeas knappar eller andra beroende på hur man bygger upp det.

Jag hade precis som många andra här dock valt att dra fram trådar till väggbrytare.

Genom att centralisera styrningen så får du full flexibilitet.

En sak till bara, alla smarta lampor och puckar drar ström när de är inaktiva, du bör ha möjlighet att stänga av dessa individuellt ändå. Men då det är ett fritidshus så kanske automasäkringarna är lösningen? Ingen bra lösning dock.

Det är mycket att tänka på
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MrJay
L lat skrev:
Om jag skulle bygga nytt skulle jag mycket väl kunna tänka det.
Men då skulle jag välja Schneiders Wiser system.
Det är samma system/standard som IKEAs.. ZigBee. Bara att köpa en hub så kan du styra Trådfri, Philips Hue, Wiser med flera..
 
A
Cheesen Cheesen skrev:
Hur gör du om 8 år när Ikea lagt ned sin produkt och din strömbrytare går sönder för att batteriet läcker? Det är ju inte så att det följer någon sorts standard som någon annan tillverkare tillverkar strömbrytare för.
Kommer inte att köpa el-grejer på IKEA. Köper nästan aldrig något där. IKEA är mer för studenter, barnrum, pensionärer, eller om man tillfälligt har lite trångt med sin ekonomi. anser jag . Köpt så mkt skräp därifrån som spricker m.m. Reservdelar efter några år har de inte, kass!
 
Cheesen Cheesen skrev:
Hur gör du om 8 år när Ikea lagt ned sin produkt och din strömbrytare går sönder för att batteriet läcker? Det är ju inte så att det följer någon sorts standard som någon annan tillverkare tillverkar strömbrytare för.
När den trådlösa strömbrytaren går sönder och modellen inte finns längre, så får man bita i det sura äpplet och byta ljuskällan till en som passar den nya strömbrytaren.
Snacka om att leta efter ickeproblem.

Men eftersom jag också är en batteribytar-hatare av rang så hade jag dragit tråd. Sen går det ju ha extra trådlös för dimnng/färg osv.
Tråkigt och konservativt men jag är allergisk mot delayer och slöa batterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.