Har köpt en sådan här utkastare för att ha i garaget:
http://www.vvshandel.se/media/catal...b8d27136e95/b/i/bild_179_8478653_gruppfil.jpg

Kommer vända pluggen och anslutningen järmfört med bilden eftersom röret kommer uppifrån.

Nu till min fråga, som jag tror jag har svaret på men måste dubbelkolla så det inte blir galet :surprised:

I anslutningen sitter en ventil (backventil). Antar att denna är till för att det inte skall rinna vatten och tömma hela röret. I mitt fall vill jag dock kunna dränera röret eftersom det sitter mot ytterväggen och jag inte har någon värme i garaget (sammanbyggt med huset så det är hyfsat varmt, men för säkerhets skull).

Antar då att denna ventil kommer ställa till det för mej...korrekt?

Kommer ha en avstängningsventil precis där vattnet kommer in från huset. Sedan skall det gå ett prisolrör utmed taket och ner till denna blandare. Den hamnar alltså på lägsta punkten och således vill jag kunna dränera hela röret från denna.

Tanken är alltså att skippa backventilen och ha rakt blås. Eller blir det konstigt?
 
Jag skulle vilja hävda att om du har frysrisk på båda sidor om väggen,
dvs både ute och inne i garaget skall du bara ha en enkel tappventil.
En sådan här alltså
455106.jpg
Denna är från Jula http://www.jula.se/tappventil-455114

Och så skall du ha en avstängning, t.ex. en ballofix inne i huset där det är uppvärmt.
Så när vintern närmar sig stänger du ballofixen och öppnar utekranen.
Om det är lite fall på lednigen kommer inget att frysa sönder.
 
Jag föreslår att du monterar en inluftning på högpunkt i garaget eller där det matas från (dock efter avstängningsventil).
Man kanske inte tror det, men vatten kan bli hängandes kvar i ledningen annars.
Man tror att man har dränerat ur allt, men undertrycket i röret håller kvar vattnet.

Detta är ju enkelt gjort med en T-koppling, ventil och huv.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle vilja hävda att om du har frysrisk på båda sidor om väggen,
dvs både ute och inne i garaget skall du bara ha en enkel tappventil.
En sådan här alltså

Denna är från Jula [länk]

Och så skall du ha en avstängning, t.ex. en ballofix inne i huset där det är uppvärmt.
Så när vintern närmar sig stänger du ballofixen och öppnar utekranen.
Om det är lite fall på lednigen kommer inget att frysa sönder.
Det finns ingen utekran, allt skall monteras i garaget. Det jag skall göra är egentligen att ersätta befintlig tappventil (som sitter på väggen mot huset, inne i garaget) med en avstängningsventil och dra ett prisol til en ny tappventil som sitter på en yttervägg (inne i garaget).

Nämnas bör också att inkommande vatten, fjärrvärmeanläggning och ytterligare en tappventil finns i garaget så det hålls definitivt alltid plusgrader. Dock brukar jag snåla och inte ha på elementet (endast betonghålstensväggar och lite spån på vinden) och därför tror jag att det finns en liten risk för frysning vid rejäla köldknäppar (-20).

Om jag struntar i backventilen blir väl min kran motsvarande? Förutom att julakranen har en kulventil och min har en kägla (heter det så).
 
JOW skrev:
Jag föreslår att du monterar en inluftning på högpunkt i garaget eller där det matas från (dock efter avstängningsventil).
Man kanske inte tror det, men vatten kan bli hängandes kvar i ledningen annars.
Man tror att man har dränerat ur allt, men undertrycket i röret håller kvar vattnet.

Detta är ju enkelt gjort med en T-koppling, ventil och huv.
Så egentligen borde jag ha en luftning direkt efter avstängningsventilen. Denna sitter 10cm från taket och sedan skall det hänga ~5m prisol i taket för att slutligen gå ner till utkastaren 1m ovan golv.

Skall fundera på hur jag får till det på bästa sätt! E.v. skippar jag det dock och lever med risken för en sönderfrysning. Vattnet kommer ju vara avstängt så enda problemet är att jag får byta delar.

Oavsett svarar väl detta på ursprungsfrågan, det bör inte sitta någon backventil i utkastaren.

Tack för svaren!
 
  • Gilla
Ander s
  • Laddar…
Precis, det är väl skillnad om du tänker dig att kallställa på riktigt, nu blir det nog aldrig minusgrader, då kan du nog skippa inluftningen.
 
Om jag inte är helt ute och cyklar är väl backventilen till för att man inte ska riskera att få in smutsigt trädgårdsvatten i dricksvattensystemet. Vad jag hört så kan backventilen fastna om om man inte använder utkastaren på länge så den är ju inte bara till nytta.
Numera moteras väl backventiler på inkommande vatten för att ett taskigt ledningssystem i hemmet inte ska släppa ut dåligt vatten till grannarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
imported_Benno har helt rätt: Backventilen finns för att vattnet från slangar och annat aldrig ska kunna sugas tillbaka in i huset igen. Slopar man den finns risk för dricksvattenkontaminering.
 
imported_Benno skrev:
...
Numera moteras väl backventiler på inkommande vatten för att ett taskigt ledningssystem i hemmet inte ska släppa ut dåligt vatten till grannarna.
Det var i alla fall en nyhet för mig.


Stämmer det verkligen att det finns en backventil på inkommande vattenledning om man har kommunalt vatten?
För det är väl det du menar?

I så fall borde ju ventilen vara synlig så den kan underhållas/bytas ut vid behov.

Nej, jag tror du har fel.
Däremot finns alltid en backventil i "ventilkopplet" till varmvattenberedare.
Kanske för att förhindra att legionellabakterier sprids, vad vet jag.
Den backventilen har funnits åtminstone sedan 1950-talet.
 
KnockOnWood skrev:
Det var i alla fall en nyhet för mig.


Stämmer det verkligen att det finns en backventil på inkommande vattenledning om man har kommunalt vatten?
För det är väl det du menar?

I så fall borde ju ventilen vara synlig så den kan underhållas/bytas ut vid behov.

Nej, jag tror du har fel.
Däremot finns alltid en backventil i "ventilkopplet" till varmvattenberedare.
Kanske för att förhindra att legionellabakterier sprids, vad vet jag.
Den backventilen har funnits åtminstone sedan 1950-talet.
Vi har inte heller någon backventil - ännu. Men jag gisar att det kommer vid nästa mätarbyte.
http://www.sigtuna.se/sv/Bygga-bo--Trafik/Vatten-och-avlopp1/Vattenmatare-/
Det finns standard som heter SS EN 1717 som verkar anammas av kommunerna.

F.ö. sitter det backventiler lite "här och där". Bl.a i varmvattenberedare, som du nämner, men också i duschblandare, påfyllningskranar till värmesystem osv där man inte vill att "fel" vatten skall blandas med dricksvatten.
 
Här är det föreskrivet backventil för att förhindra återsug till kommunala nätet.

Angående backventilens synlighet, sök på patronbackventil.
De blir ju helt osynliga...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Backventilerna vid blandare , VV-beredare osv är bara till för att man inte ska få ut VV bakvägen i KV rören och inte av hygienskäl, mycket vanligt fel med tex fel på BV i duschblandare så man imte får kallt i andra tappställen. De andra fallen med återsugningsskydd vid utkastare, tvätt-, diskmaskiner, mätare osv är för att inte få in förorenat vatten baklänges.
 
Krilleman
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack, då fick jag lära mig något nytt :)

För några år sedan började det slamra i vattenrören i sommarstugan.
Mycket irriterande ljud på natten, och hade inget direkt samband med att man öppnade eller stängde kranar.

Jag gissade på backventilen i VVB-kopplet och bytte kopplet, viket fick slut på oljudet.
Det var en liten fjäder i backventilen som hade gett upp efter 50 års korrosion.

Är de nya patronbackventilerna konstruerade på samma sätt?
 
Då det skall sitta slang på kranen bestämde jag mej för att montera dit backventilen igen. Tyvärr är den ju inte så stor så jag antar att flödet påverkas negativt och det är ju inte så kul när jag valt 15mm rör för att få så mycket flöde som möjligt.

Men men, finns fortfarande chans att ta bort denna eller byta till en annan utkastare i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.