Vi har en badtunna med rening via sandfilter, detta fungerar bra men smuts på ytan blir vi inte av med och undrar nu om forumet kan komma med goda råd. Sandfiltret gillar inte att suga luft så lösningen får inte innebära att luft kommer in i systemet. Förslag?
 
BR leksaker säljer en lös skimmer som man hänger på kanten. Dvs en korg som man kan se på lite större rampooler. I botten på skimmern går en slang in i väggen på poolen/karet till filtret.

Den borde ju rensa på ytan.
Priset var om jag inte minns fel 99:- så det är väll kanske värt ett försök. Jag ska själv skaffa en sådan, ev får jag modifiera den. Annars verkar det vara ruggit svårt att få tag på en skimmer.
 
Tack för tipsen. Om nu inte pumpen gillar luftinblandning innebär detta att höjdjusteringen blir mycket känslig?
 
Det finns platta poolhåvar som man kan använda för att ta bort små flytande saker med, rent manuellt också.
 
  • Poolhovplatt[1].jpg
Höjdjusteringen är inte så viktig. Iaf på den skimmern jag har i poolen, så sitter det en massa hål plus ett membran i botten på den. Det betyder att OM vattennivån sjunker under inställda höjden, så kommer den att ta vattnet från botten istället. Sedan så har jag nog min 8-10 cm rörelse upp och ner på själva "ringen" som ligger på ytan.
 
Perra!
Vilken typ av skimmer har du? Inköpsställe?
 
fick med en när jag köpte poolen. Men såg sist jag var in på tror det var barnens hus, så hade dom sådanna lösa att köpa. kostar nog ett par hundra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.