Hej

Ett par ska skilja sig. Har bott ihop i 35 år. Han fick ett hus som gåva för 30 år sen, som de flyttade in i. Det finns ett papper på detta. Står enskild egendom också.

Får hon verkligen inget?
De har ju delat på lånen, amorteringar mm. Och värdeökningen är på ett par miljoner. Gifte sig för 4 år sen.

Det var ju en gåva, hur kan de då ha haft lån och amorteringar? Skulle isåfall vara att de tagit nya lån, men isåfall har de väl tagit dem för gemensamt bruk och då är det väl rätt att de också delat på de kostnaderna.

Ja nya lån har tagits för renovering, nytt garage för ett par år sen mm. Det har ju ökat värdet.

Huset är hans enskilda egendom och oavsett om hon har stått för alla eller inga kostnader under tiden så får hon ingenting av det.

Edit: Det är möjligt att du har rätt till en del så som Hempularen skriver. Kontakta en jurist!

Redigerat:
Nu är jag inte jurist och har rätt amatörmässiga kunskaper i ämnet.

Men även om huset "kommer in i boet" som enskild egendom, då borde det lån som tagits för värdehöjande renovering, kunna ses som ett kapitaltillskott. Det kapitaltillskottet borde då ses som giftorättsgods.

Så om vi antar att huset var värt en milj, och var maken's enskilda egendom, du tar ett lån på 1 milj för renovering och ombyggnad. Då borde 50% av husets värde vara makens enskilda egendom, och 50% borde vara giftorättsgods. Och giftorättsgods delas vid en skillsmässa. Och då skall återtåeende lån dras från giftorättsandelen. Här beror nog också på hur lånet är skrivet. Står lånet ex. helt på maken så är det nog en del av den enskilda egendomen.

Jag tror att det har mindre betydelse att man sedan gemensamt betalat räntor och amorteringar.

Men jag kan ha hur fel som helst i mitt resonemang.

Lånet är på ca 1 milj. Lånen för 30 år sen va ca 155000. Värdet idag är ca 3 milj.
Får se hur det slutar. Dem ska träffa jurist om en månad.

Det var i detta läget ekonomiskt oklokt av frun att investera/bekosta i egendom som var makens enskilda. Ekonomiskt rimligt hade varit att maken fick bekosta allting som har med huset att göra.

Det som hempularen nämner ovan är kanske det man tycker borde gälla rent moraliskt, men jag vet inte om man hittar något stöd för det i lagen. Det här med att "dela på amortering m.m." kan parterna säkert ha många delade (no pun intended) meningar om också ur ett rättviseperspektiv.

Återkom gärna och berätta hur det gick.

ugh skrev:
Lånet är på ca 1 milj. Lånen för 30 år sen va ca 155000. Värdet idag är ca 3 milj.
OM vi antar att mitt tveksamma resonemang här ovan har någon riktighet. Så är det inte vilka lån det fanns på huset från början som är intressant, utan uppskattat marknadsvärde vid det tillfälle som renoveringslånet togs.

Redigerat:
ugh skrev:
Övertogs alltså huset med en viss belåningsgrad redan från början?

Då var ju gåvan inte hela huset, utan bara den obelånade delen. Frågan om det är hela huset som är enskild egendom då, det borde väl bara vara den del som motsvarar gåvan (ifall det är gåvobrevet som stadgar det) Om det inte finns äktenskapsförord på mer...

Är nog riktigt att det behövs en jurist för att reda ut detta

Redigerat:
hempularen skrev:
OM vi antar att mitt tveksamma resonemang här ovan har någon riktighet. Så är det inet vilka lån det fanns på huset från början som är intressant, utan uppskattat marknadsvärde vid det tillfälle som renoveringslånet togs.
Vad gäller ev. kapitaltillskott, så tror jag det är det insatta kapitalet som räknas - inte den efterföljande värdeökningen. Alltså att man får tillbaka utlägget.

Verkar klurigt detta. Misstänker att hon inte har något att hämta. Fast jag står på hennes sida och hoppas hon får en del.

Segt och gå lottlös från ett hem man har bott och investerat i , i 30 år.

Man kan ju se det som rimligt att betala lite för sitt boende under 30 år också. Om maken stått för alla amorteringar och boendekostnader medans hon bott "gratis", hade det varit OK?

Nä det är ju sant.

Är man gift spelar det normalt ingen roll vem som betalt för vad medan man var gifta. Den rika skall försörja den fattiga, så att säga.

Jag har pratat lite med jurister om enksild egendom, och det är inget jag skulle tro att det blir lätt att lösa. Någonstans mellan 0 och hälften av ev. insatser i form av förbättringar tror jag på att frun får. Del av värdeökningen för dessa förbättringar kanske om man har en väldigt bra jurist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.