B
Jag har släkt i Tyskland och har sett/hört om kaoset som blir i äldre fastigheter med så kallade Eigentumswohnungen (ägandelägenheter). I ett fall var det balkongerna som höll på att rasa. Alla måste ju då renoveras samtidigt och ha ett någorlunda enhetligt utseende. Då är där ju dels de som inte vill/har råd att renovera, dels de som vill göra jobbet själv och sedan alla olika varianter/grader/utseende av renovering som olika byggfirmor erbjuder. Det var nära ett tredje världskrig vid den sammankomsten…

Men personligen kan jag inte låta bli att tilltalas av äganderättslägenheter! Låt säga att jag är 80 år gammal och sitter i mitt hus som jag köpte på 60-talet. Lånen är betalda (eller det lilla som ev är kvar löser man snabbt). Då hade det tilltalat mig att köpa en liten äganderättslägenhet och därmed slippa ta hand om ett hus och trädgård och samtidigt slippa månadsavgiften som i dagens bostadsrätter är tämligen hög…
Jag inbillar mig alltså att den formen av boende hade kunnat få fler äldre att lämna sina hus…
 
Claes Sörmland
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Jag har släkt i Tyskland och har sett/hört om kaoset som blir i äldre fastigheter med så kallade Eigentumswohnungen (ägandelägenheter). I ett fall var det balkongerna som höll på att rasa. Alla måste ju då renoveras samtidigt och ha ett någorlunda enhetligt utseende. Då är där ju dels de som inte vill/har råd att renovera, dels de som vill göra jobbet själv och sedan alla olika varianter/grader/utseende av renovering som olika byggfirmor erbjuder. Det var nära ett tredje världskrig vid den sammankomsten…

Men personligen kan jag inte låta bli att tilltalas av äganderättslägenheter! Låt säga att jag är 80 år gammal och sitter i mitt hus som jag köpte på 60-talet. Lånen är betalda (eller det lilla som ev är kvar löser man snabbt). Då hade det tilltalat mig att köpa en liten äganderättslägenhet och därmed slippa ta hand om ett hus och trädgård och samtidigt slippa månadsavgiften som i dagens bostadsrätter är tämligen hög…
Jag inbillar mig alltså att den formen av boende hade kunnat få fler äldre att lämna sina hus…
Du kommer att få betala uttaxeringar, troligen månadsvis också i en ägandelägenhet. Gemensamhetsanläggningarna måste ju drivas och det finns lagkrav på att lägga pengar på hög i form av en underhållsfond. Förvisso kan samfälligheten strunta i det senare utan att det får någon konsekvens, t ex tillsyn eller så. Men revisorn borde då rappa upp styrelsen vid nästa stämma.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kommer att få betala uttaxeringar, troligen månadsvis också i en ägandelägenhet. Gemensamhetsanläggningarna måste ju drivas och det finns lagkrav på att lägga pengar på hög i form av en underhållsfond. Förvisso kan samfälligheten strunta i det senare utan att det får någon konsekvens, lite som BRFer också kan göra.
Aha! Väsensskilt från Tyskland då alltså. Min släkting i lägenheten med den sunkiga balkongen betalade extremt lite i månaden (och fick i gengäld städa trapphuset med jämna mellanrum).
 
Claes Sörmland
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Aha! Väsensskilt från Tyskland då alltså. Min släkting i lägenheten med den sunkiga balkongen betalade extremt lite i månaden (och fick i gengäld städa trapphuset med jämna mellanrum).
Det går ju att lägga det på den nivån också. Om samfällighetens styrelse agerar på det viset. Vi har ju en hel del samfällda garage och vägar i landet där man bara har låtit allt förfalla. Så jag kan nog mycket väl tänka mig att en och annan lägenhetsgemensamhetsanläggning kommer att gå samma väg.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
En bostadsrättsförening behöver ju inte heller ha lån som medför kostnader.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En bostadsrättsförening behöver ju inte heller ha lån som medför kostnader.
Om vi jämför nyproduktion så är det ofta mellan 10-14 tkr per m2 boyta i belåning. äldre föreningar kan vara obelånade och det brukar driva upp inköpspriset lite, på samma sätt som en äganderätt utan lån i samfällighet.
 
Claes Sörmland
Uppgifter från ett webbinarium som fastighetskonsultföretaget Svefa AB ordnade tidigare i år:

Bankerna vill idag inte låna ut pengar till samfällighetsföreningar som förvaltar gemensamhetsanläggningar för ägarlägenheter.

Uppgift från Svefas seniorkonsult, Kajsa Barkar, 40:40 i webbinariets Q&A:

 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Hösten 1979 gick det inte att låna med bostadsrätten som säkerhet eftersom det inte var säkert att banken kunde tvinga fram en försäljning om man inte betalade räntor och amortering. 1984 hade det ändrats, men jag vet inte när under de åren som förändringen skedde.

Jag har ju mer fått intryck av att HSB kom till för att ge ett alternativ till hyreslägenheter för mindre bemedlade, som alltså inte skulle ha kunnat köpa en hel lägenhet, men inte ville vara helt beroende av fastighetsägare som misskötte lägenheterna. Det var stor bostadsbrist under början av 1920-talet i Stockholm och det utnyttjade många fastighetsägare. Det var bl.a. Hyresgästernas Riksförbund som såg till att HSB bildades.

När det gäller de bostadskooperativ som fanns tidigare så:

[länk]
Jag köpte en bostadsrätt med lån 1978. Kommer inte ihåg exakt hur det ordnades med banken men med tanke på min ekonomiska situation då (medioker lön, inget kapital av något slag) så bör brf:en setts som säkerhet av banken.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag köpte en bostadsrätt med lån 1978. Kommer inte ihåg exakt hur det ordnades med banken men med tanke på min ekonomiska situation då (medioker lön, inget kapital av något slag) så bör brf:en setts som säkerhet av banken.
Det var vanligt att någon gick i borgen för lånet. I det fall jag tog upp så gick företaget, som personen var anställd på, i borgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.