Rent teoretiskt är det stor skillnad mellan upplåtelseformerna. Men i praktiken är det nog friheten att hyra ut hur man vill som är den väsentliga skillnaden.

Konkursrisken togs upp i tråden. Samfällighetsföreningen ”kan inte” gå i konkurs. Men de ekonomiska händelser som kan utlösa en konkurs i en brf kan givetvis drabba även en samfällighetsförening. Skillnaden blir att istället för konkurs så får de enskilda ägarna en avgift på ex. 2 milj. Och när hälften av medlemmarna inte klarar det så blir det en miljon till i avgift för övriga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Rent teoretiskt är det stor skillnad mellan upplåtelseformerna. Men i praktiken är det nog friheten att hyra ut hur man vill som är den väsentliga skillnaden.

Konkursrisken togs upp i tråden. Samfällighetsföreningen ”kan inte” gå i konkurs. Men de ekonomiska händelser som kan utlösa en konkurs i en brf kan givetvis drabba även en samfällighetsförening. Skillnaden blir att istället för konkurs så får de enskilda ägarna en avgift på ex. 2 milj. Och när häften av medlemmarna inte klarar det så blir det en miljon till i avgift för övriga.
Uthyrning, mer "frihet" och ränteavdrag privat skulle jag säga är stora fördelar för ägarrätten.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visst byggs de med installationsschakt men schakten är ju inte lättåtkomliga. Detta är planlösningen för en ägarlägenhet som håller på och byggs.
[bild]
[länk]

Där de tre schakten alltså inte ligger mot trapphuset utan mitt i.

Här är ett hus där folk har flyttat in i sina ägarlägenheter och där det i reglerna t.ex. står att installationer med anslutning till vatten och avlopp måste utföras av behörig person, lägg inte ut mat till fåglarna, förbjudet att skaka mattor på balkongen: [länk]
Står det vilken behörighet som krävs för att ansluta avlopp?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Här är ett hus där folk har flyttat in i sina ägarlägenheter och där det i reglerna t.ex. står att installationer med anslutning till vatten och avlopp måste utföras av behörig person, lägg inte ut mat till fåglarna, förbjudet att skaka mattor på balkongen: [länk]
Det är inga nog inga regler i egentlig bemärkelse utan mer tips och råd från styrelsen eller den som sköter hemsidan. De är också formulerade just som råd. Alltså inte jämförbart med de regler som en BRF-styrelse kan besluta om. Vi har sådana också i min vägförening, typ "Det är uppskattat om du klipper vägrenen vid gatan utanför din tomt" eller önskemål om att fastighetsägaren lägger en trumma med en viss diameter under eventuella utfarter som ansluts till väganläggningen.

Det finns dock möjlighet i samfällighetslagen att inför riktiga regler för sådana här flerbostadshussamfälligheter (men alltså inte i t ex vägsamfälligheter) om reglerna har som ändamål att bevara sundhet, ordning och gott skick inom samfälligheten. De måste då införas i stadgarna av stämman. Det regleras i 19 a § i samfällighetslagen:

Svensk lagtext om fastighetsskötsel och ansvar inom bostadssamfällighet eller -förening. Regelverk för medlemmars beteende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite liknande formulering som i bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Står det vilken behörighet som krävs för att ansluta avlopp?
Jag länkade visserligen till sidan där det står men hela stycket är:
Både av säkerhetsskäl och för att garantin ska gälla är det viktigt att anslutning till vatten och avlopp utförs på ett riktigt sätt. Installationer måste därför alltid utföras av en behörig person.
Jag tror att "för att garantin ska gälla" medför att det inte är fråga om en elektriker med behörighet.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uthyrning, mer "frihet" och ränteavdrag privat skulle jag säga är stora fördelar för ägarrätten.
Undrar om man kan inför en regel i stadgarna att styrelsen måste ge sitt tillstånd för att hyra ut en ägandelägenhet? För att bevara ordning inom samfälligheten enligt 19 a § samfällighetslagen tänker jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Undrar om man kan inför en regel i stadgarna att styrelsen måste ge sitt tillstånd för att hyra ut en ägandelägenhet? För att bevara ordning inom samfälligheten enligt 19 a § samfällighetslagen tänker jag.
Det skulle vara intressant att se, man hoppas ju inte. Men, vad skulle konsekvenserna vara att bli påkommen att hyra ut utan tillstånd?
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uthyrning, mer "frihet" och ränteavdrag privat skulle jag säga är stora fördelar för ägarrätten.
Frågan är vad som händer när 90 % av bostäderna är uthyrda så att det inte finns tillräcklikgt många som kan sitta i styrelsen för samfälligheten och dessa 90 % skiter i hur det ser ut i trapphusen och på gården.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är vad som händer när 90 % av bostäderna är uthyrda så att det inte finns tillräcklikgt många som kan sitta i styrelsen för samfälligheten och dessa 90 % skiter i hur det ser ut i trapphusen och på gården.
Så det är helt uteslutet att ett anlitat bostadsbolag kan hålla ordning? Ökar stöket ökar också kostnaden för lägenhetsägarna vilket borde få dessa att vakna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är vad som händer när 90 % av bostäderna är uthyrda så att det inte finns tillräcklikgt många som kan sitta i styrelsen för samfälligheten och dessa 90 % skiter i hur det ser ut i trapphusen och på gården.
Fastighetsskötsel och ekonomisk förvaltning sköter det bolag som är anlitad av styrelsen från start. De kan även kontrakteras för upphandling och projektledning av ev. renoveringar och dylikt. Styrelsen i en samfällighetsförening behöver inte vara direkt aktiv, speciellt inte i ett nybygge.

Om jag minns rätt kan styrelse även anlita externa ledamöter som får vissa uppgifter, då krävs inte alls samma laguppställning i en styrelse som normalt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det skulle vara intressant att se, man hoppas ju inte. Men, vad skulle vara konsekvenserna att bli påkommen att hyra ut utan tillstånd?
Den tråkiga vägen är ju att en sådan regel förs in i stadgarna och eftersom det nog är mycket ovanligt att någon medlem faktiskt väcker talan mot föreningen hos mark- och miljödomstolen gällande lagligheten av stadgeändringen så finns den plötsligt där.

Å andra sidan har styrelsen inte så mycket muskler om en medlem bryter mot en sådan regel som införs i stadgarna. Då ska föreningen i sin tur föra talan mot medlemmen i domstol enligt 19 a §. Jag förstår inte riktigt vad denna talan ska utmynna i, att domstolen beslutar att medlemmen inte får hyra ut sin lägenhet och får betala föreningens rättegångskostnader? Eller? Skada att kompensera föreningen för saknas ju så skadestånd kan väl inte vara aktuellt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inga nog inga regler i egentlig bemärkelse utan mer tips och råd från styrelsen eller den som sköter hemsidan. De är också formulerade just som råd. Alltså inte jämförbart med de regler som en BRF-styrelse kan besluta om. Vi har sådana också i min vägförening, typ "Det är uppskattat om du klipper vägrenen vid gatan utanför din tomt" eller önskemål om att fastighetsägaren lägger en trumma med en viss diameter under eventuella utfarter som ansluts till väganläggningen.

Det finns dock möjlighet i samfällighetslagen att inför riktiga regler för sådana här flerbostadshussamfälligheter (men alltså inte i t ex vägsamfälligheter) om reglerna har som ändamål att bevara sundhet, ordning och gott skick inom samfälligheten. De måste då införas i stadgarna av stämman. Det regleras i 19 a § i samfällighetslagen:

[bild]

Lite liknande formulering som i bostadsrättslagen.
Det hänvisas till stadgar och en skötselpärm men man kommer inte åt de dokumenten utan att logga in.

Lite hårdare tycker jag nog att det är formulerat dock: https://facetten.smartbrf.se/allmant/trivsel-och-gemensamma-ytor
Sen är det fortfarande JM som står bakom webbplatsen eftersom de är så nyinflyttade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag länkade visserligen till sidan där det står men hela stycket är:

Jag tror att "för att garantin ska gälla" medför att det inte är fråga om en elektriker med behörighet.
Det finns liksom inget motsvarande behörighetssystem för vatten som för el. Även om rörkrökarna skulle önska det. Så vad syftar man på?
 
Mer en upplysning för ägarna att garanti gäller om arbeten utförs av en firma med försäkring kanske?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fastighetsskötsel och ekonomisk förvaltning sköter det bolag som är anlitad av styrelsen från start. De kan även kontrakteras för upphandling och projektledning av ev. renoveringar och dylikt. Styrelsen i en samfällighetsförening behöver inte vara direkt aktiv, speciellt inte i ett nybygge.

Om jag minns rätt kan styrelse även anlita externa ledamöter som får vissa uppgifter, då krävs inte alls samma laguppställning i en styrelse som normalt.
Fast det är ju ingen skillnad mot en bostadsrättsförening.
I båda fallen lär folk tycka att det är för dyrt om det gäller en förening med mindre än 10 lägenheter i de flesta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.