Hej på er alla

Jag har en fråga som jag inte riktigt hittat något vettigt svar på så jag tänkte fråga panelen här istället.

Det har på min arbetsplats, runt matbord och lite överallt kommit på tal om skillnaderna i elnätsavgiften runt om i Sverige. Främst då ett brinnande hat ifrån Norrland (där jag bor) om "sörlänninga" (där jag kommer ifrån) angående de orättvist höga nätavgifterna i norr kontra södern. Frågan är till er alla. Är skillnaden verkligen så stor? I så fall, vad beror det på?

Om möjligt gärna ett seriöst svar tack. Inte någon sur och bitter pistvakt som trollar bara för att han fryser.

Tack på förhand ✌️
 
Nätavgifterna skiljer väl inte nämnvärt mellan norra och södra Sverige? Vattenfall t ex har samma prislista för hela landet.
 
useless useless skrev:
Nätavgifterna skiljer väl inte nämnvärt mellan norra och södra Sverige? Vattenfall t ex har samma prislista för hela landet.
Några hundralappars skillnad per månad blir det med EON.

Tabell över elnätsavgifter, prisområde Syd, gäller från januari 2023. Abonnemang, överföringsavgifter, effekttariffer listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell över elnätsavgifter i Stockholm från januari 2023 med olika abonnemang och kostnader per månad/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell med elnätsavgifter i prisområde Nord från 1 januari 2023, inkluderar abonnemangs- och effektavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ja, det skiljer även några hundralappar mellan olika lokala nätbolag. Men inte några jättestora skillnader och det finns dyrare och billigare bolag i båda landsändarna.

Det har ju avsevärt större påverkan att elpriset är dubbelt så högt i södra som i norra Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
U
För att ge ytterligare mer data
20A södra stor-Stockholm
Höglast är Nov-Mars vardagar kl. 07-20, all annan tid är låglast.
Bild på svenska textlista över avgifter och taxor för el inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Utsliten och utdömd skrev:
För att ge ytterligare mer data
20A södra stor-Stockholm
Höglast är Nov-Mars vardagar kl. 07-20, all annan tid är låglast.
[bild]
Vilken nätägare?
 
Stor skillnad mellan bolag som gränsar till varandra räknat på 16A t.ex.
EON fast avgift 6060kr/år överföring 8000kWh 2116kr totalt 8176kr.

Värnamo Energi Fast 2710kr/år överföring 8000kWh 2700kr totalt 5410

En skillnad på 2766 kr :mad:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
Exakt. Min granne Härnösand där kommunen driver elnätet fortfarande så kostar 16 A 3400kr inkl moms per år.

EOn där jag bor några mil bort har höjt oavbrutet och jag betalar nu 8400 kr för samma anslutning. Äckligt.

Edit: Enligt HEMABs sida så är deras rörliga nätavgift ~11 öre inkl moms. EOn tar ~25.

När jag flyttade hit för 25 år sedan hade vi Graninge energi, en liten lokal aktör som fungerade mycket bra. Efter att ha blivit uppköpta av EOn så sjönk leveranssäkerheten och priserna har stigit oavbrutet, senaste åren med 100% eller mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Har också Hemab i stugan. 3 353:75 kr/år i fast avgift och 11,09 öre/kWh i överföringsavgift enligt senaste fakturan för att vara exakt.

Stugan ligger i norra halvan av Sverige, så att generellt säga att nätavgifterna är orättvist höga i norr stämmer således inte.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Exakt. Min granne Härnösand där kommunen driver elnätet fortfarande så kostar 16 A 3400kr inkl moms per år.

EOn där jag bor några mil bort har höjt oavbrutet och jag betalar nu 8400 kr för samma anslutning. Äckligt.

Edit: Enligt HEMABs sida så är deras rörliga nätavgift ~11 öre inkl moms. EOn tar ~25.

När jag flyttade hit för 25 år sedan hade vi Graninge energi, en liten lokal aktör som fungerade mycket bra. Efter att ha blivit uppköpta av EOn så sjönk leveranssäkerheten och priserna har stigit oavbrutet, senaste åren med 100% eller mer.
Jo så här ser det ut och man bör ju anmäla till Energimarknadsinspektionen när det verkar orimligt.
Sen just EON måste ju även "mata" moderbolaget i Tyskland....
https://www.ei.se/sv/statistik/statistik-inom-omradet-el/Statistik-om-elnat/elnatsavgifter/
Bekvämt Excelblad för hushåll.
https://www.ei.se/download/18.1a478...hållskunder-elnätsföretagens-nätavgifter.xlsx
 
B
MultiMan MultiMan skrev:
Exakt. Min granne Härnösand där kommunen driver elnätet fortfarande så kostar 16 A 3400kr inkl moms per år.

EOn där jag bor några mil bort har höjt oavbrutet och jag betalar nu 8400 kr för samma anslutning. Äckligt.

Edit: Enligt HEMABs sida så är deras rörliga nätavgift ~11 öre inkl moms. EOn tar ~25.

När jag flyttade hit för 25 år sedan hade vi Graninge energi, en liten lokal aktör som fungerade mycket bra. Efter att ha blivit uppköpta av EOn så sjönk leveranssäkerheten och priserna har stigit oavbrutet, senaste åren med 100% eller mer.
därför är det bästa att driva elnäten som ekonomiska föreningar, men att inte snåla...
 
B Boan skrev:
därför är det bästa att driva elnäten som ekonomiska föreningar, men att inte snåla...
Jo jag bor själv i en kommun där man inte sålt ut sitt nätbolag (hela energibolaget) till någon av de stora drakarna. Rena skämtet att se priserna där man sålt och pengarna kommunerna fick in är slut för länge sedan...
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Exakt. Min granne Härnösand där kommunen driver elnätet fortfarande så kostar 16 A 3400kr inkl moms per år.

EOn där jag bor några mil bort har höjt oavbrutet och jag betalar nu 8400 kr för samma anslutning. Äckligt.

Edit: Enligt HEMABs sida så är deras rörliga nätavgift ~11 öre inkl moms. EOn tar ~25.

När jag flyttade hit för 25 år sedan hade vi Graninge energi, en liten lokal aktör som fungerade mycket bra. Efter att ha blivit uppköpta av EOn så sjönk leveranssäkerheten och priserna har stigit oavbrutet, senaste åren med 100% eller mer.
EON har dessutom ägnat sig åt "faktura-krympflation" de senaste åren. Jag har tråkigt nog haft EON som nätägare sen de gjorde sitt intåg i Sverige. I början fakturerade de nätavgiften kvartalsvis. Senare gick de över till fakturering varannan månad, och nu sedan några år kommer fakturan varje månad. Listigt sätt att höja priset utan att folk protesterar!

Debiteringsmodellen är också konstig. Vi betalar en fast årlig avgift baserad på huvudsäkringarnas storlek, vilket iofs är rimligt. Vissa betalar effekttariff för att jämna ut elförbrukningen över dygnet, rimligt det också. Men dessutom betalar vi överföringsavgift per förbrukad kWh, som om det blir mer slitage på ledningarna om jag använder mer ström?!
Nämnda skurkföretag ovan tar dessutom ut en högre överföringsavgift för den som har låg förbrukning (mindre än 8 000 kWh/år), än den som har högre förbrukning.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men dessutom betalar vi överföringsavgift per förbrukad kWh, som om det blir mer slitage på ledningarna om jag använder mer ström?!
Nämnda skurkföretag ovan tar dessutom ut en högre överföringsavgift för den som har låg förbrukning (mindre än 8 000 kWh/år), än den som har högre förbrukning.
Finns det något bolag som inte har den typen av upplägg? Överföringsavgiften är väl dels till för att betala för förluster i nätet och dels för att få in pengar att förstärka nätet med om det förbrukas mer?
 
useless useless skrev:
Finns det något bolag som inte har den typen av upplägg? Överföringsavgiften är väl dels till för att betala för förluster i nätet och dels för att få in pengar att förstärka nätet med om det förbrukas mer?
Så vitt jag vet har alla svenska elnätbolag överföringsavgift per kWh, ja.
Tråkigt nog innebär inte en hög avgift en bättre driftsäkerhet i elnätet för kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.