Hej! Jag undrar vad det är för skillnad mellan att ha en spaltventil i fönsterramen och att ha fönstret öppet med en liten glipa. Blir det tekniskt sett inte samma sak? Vi har tilluftsventiler bakom element och som jag förstår det så är det inte någon annan kraft än det naturliga som drar in luften via ventilera. Däremot så sugs ju luften ut via frånluftdon och där är det fläktar på taket som "suger ut" luften. Men då undrar jag vad det blir för skillnad om man har ett fönster öppet... är det då inte samma sak som att ha tilluft? Jag förstår att det inte är samma sak juridiskt sett, men tänker just på det tekniska. Skulle det vara annorlunda om det öppna fönstret fick en sån tilluftsventil?
 
Det sitter ofta filter för grövre damm och pollen i ventilerna?

Våra gamla sundsvallsfönster är tydligt konstruerade för att man ska vädra genom att ställa upp fönstret med en glipa. Med rätt handtag med låsning så blir det en liten spalt och de går inte att öppna upp för att göra intrång utifrån.
 
Det enda som påverkar är volymen frisk luft ni får in & att frånluftsfläkten suger konstant.
 
Om huset har mekanisk frånluft av någon sort och du öppnar ett fönster kommer det rummet att få den största ventilationen och övriga rum få alldeles för lite ventilation. Dessutom får man ju in insekter, pollen och eventuellt smutspartiklar. Bäst med riktiga friskluftsventiler med pollenfilter och inmätt frånluftsventilationen. Håller man ändå på att öppna och stänga fönster i huset så ger ett komplett FTX-system säkrare ventilation av huset men det kostar ganska mycket.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om huset har mekanisk frånluft av någon sort och du öppnar ett fönster kommer det rummet att få den största ventilationen och övriga rum få alldeles för lite ventilation. Dessutom får man ju in insekter, pollen och eventuellt smutspartiklar. Bäst med riktiga friskluftsventiler med pollenfilter och inmätt frånluftsventilationen. Håller man ändå på att öppna och stänga fönster i huset så ger ett komplett FTX-system säkrare ventilation av huset men det kostar ganska mycket.
Det är en lägenhet (bostadsrätt) så jag kommer inte att byta ut något kring ventilationen, får nöja mig med det som finns. Men det där med att "hålla på att öppna och stänga fönster"... är det inte så folk gör? Har öppnat fönster i hela mitt liv... stänger bara om det blir väldigt kallt ute och öppnar ändå en glipa på natten. På sommaren är alla fönstren öppna i hela lägenheten. Och så har det varit i alla lägenheter jag bott i... tycker inte det blir tillräckligt luftigt annars.
 
Nej, det gör nog inte alla, men många :) Hoppas du menar öppna fönster på kväll/natt och inte dag då varm luft kommer in och värmer hela byggnaden!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det enda som påverkar är volymen frisk luft ni får in & att frånluftsfläkten suger konstant.
Den suger konstant och en ventilationsfirma har varit och rensat i gångarna.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det gör nog inte alla, men många :) Hoppas du menar öppna fönster på kväll/natt och inte dag då varm luft kommer in och värmer hela byggnaden!
Sommarhalvåret är det öppen dygnet runt, värmen gillar jag. PÅ vintern är det jobbigt... måste öppna, få in luft, stänga och värma mig och sen öppna igen.
 
L Lappkattfot skrev:
Hej! Jag undrar vad det är för skillnad mellan att ha en spaltventil i fönsterramen och att ha fönstret öppet med en liten glipa. Blir det tekniskt sett inte samma sak? Vi har tilluftsventiler bakom element och som jag förstår det så är det inte någon annan kraft än det naturliga som drar in luften via ventilera. Däremot så sugs ju luften ut via frånluftdon och där är det fläktar på taket som "suger ut" luften. Men då undrar jag vad det blir för skillnad om man har ett fönster öppet... är det då inte samma sak som att ha tilluft? Jag förstår att det inte är samma sak juridiskt sett, men tänker just på det tekniska. Skulle det vara annorlunda om det öppna fönstret fick en sån tilluftsventil?
*
En smal spaltventil med hög lufthastighet av kall uteluft över radiatorns uppåtgående varma luft ger god inblandning.
Om man sätter fönster eller dörr på glänt kan liknande effekt uppnås men det är svårare. En nackdel är att spalten vid sidohängt fönster sker vid radiatorn ytterkant. Om spalten blir för stor uppstår strömning åt två håll, kall luft in nertill och varm luft ut genom en vertikal spalts överkant, vädring. Det är tydligast i en hög dörrrspalt. Inblandning av kalluft blir dålig så att kall luft breder ut sig på golvet. Det är bra som vädring en kort tid men inte permanent.
*
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det sitter ofta filter för grövre damm och pollen i ventilerna?

Våra gamla sundsvallsfönster är tydligt konstruerade för att man ska vädra genom att ställa upp fönstret med en glipa. Med rätt handtag med låsning så blir det en liten spalt och de går inte att öppna upp för att göra intrång utifrån.
Ja, det stämmer, det sitter filtrar där. Jag tänkte mer att det blir lika mycket frisk luft att andas (eller om det på något sätt skulle bli mer luft av en ventil)
 
L Lappkattfot skrev:
Den suger konstant och en ventilationsfirma har varit och rensat i gångarna.

Sommarhalvåret är det öppen dygnet runt, värmen gillar jag. PÅ vintern är det jobbigt... måste öppna, få in luft, stänga och värma mig och sen öppna igen.
Den taktiken är du nog rätt ensam om, blir dyrt för den som betalar för uppvärmingen på vintern också :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den taktiken är du nog rätt ensam om, blir dyrt för den som betalar de uppvärmingen på vintern också :(
Oj, det har jag inte tänkt på. På vinter är det i alla fall inte öppet dygnet runt utan bara att få in lite frisk luft. Men hur andas människor? Tycker att det är så dålig luft hela tiden (och så har det varit i nästan alla lägenheter jag bott i).
 
Du skrev precis att det är injusterat och bra flöde från ventilerna. Om du känner att det suger från ventilerna och kommer in luft är det OK
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skrev precis att det är injusterat och bra flöde från ventilerna. Om du känner att det suger från ventilerna och kommer in luft är det OK
Det stämmer... det är godkänt av en ventilationsfirma men tycker inte det blir bra. Samma sak på min arbetsplats... det är godkänt och enligt normen men jag (och mina kollegor med) har svårt att andas på sommaren.
 
L Lappkattfot skrev:
Det stämmer... det är godkänt av en ventilationsfirma men tycker inte det blir bra. Samma sak på min arbetsplats... det är godkänt och enligt normen men jag (och mina kollegor med) har svårt att andas på sommaren.
På sommaren förstår jag dig, det är annorlunda.
 
Ett öppet fönster (även en glipa) ger mer luftutbyte än ett friskluftsintag, fortsätt du att ha öppet fönster om du gillar det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.