3 849 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
skillnad på hitachi c6buy och c7buy sågarna?
Hej,
Jag gissar att skillnaden är storleken på skivorna/klingorna.
Jag har näst intill ingen erfarenhet av snickerier men tänkte lära mig. Beställde en Hitachi C7buy då många pratat gott om dessa.
Men när jag beställde en så såg jag hur enorm C6buy modellen var nu och fasar för om jag gjort bort mig. Kommer det sluta med att C7buy är förstor för hemmabruk och att den bara blir liggande?
Behöver jag kanske ingen cirkelsåg alls nu när jag nyss köpt riktigt ger/kap såg?
-och har sticksågen... Borde jag satsat på något annat?
Ville mest haft något smidigt för kapa ner långa hyllskivor eller dörrar osv.
Har en gård att renovera men bättre jag köper verktyg jag behöver bättre isf...
-inte försent att avboka menar jag.
Jag gissar att skillnaden är storleken på skivorna/klingorna.
Jag har näst intill ingen erfarenhet av snickerier men tänkte lära mig. Beställde en Hitachi C7buy då många pratat gott om dessa.
Men när jag beställde en så såg jag hur enorm C6buy modellen var nu och fasar för om jag gjort bort mig. Kommer det sluta med att C7buy är förstor för hemmabruk och att den bara blir liggande?
Behöver jag kanske ingen cirkelsåg alls nu när jag nyss köpt riktigt ger/kap såg?
-och har sticksågen... Borde jag satsat på något annat?
Ville mest haft något smidigt för kapa ner långa hyllskivor eller dörrar osv.
Har en gård att renovera men bättre jag köper verktyg jag behöver bättre isf...
-inte försent att avboka menar jag.
Du behöver en bra sänk eller cirkelsåg med skena.
Själv använder jag i princip aldrig cirkelsågen då jag har kap/ger, sänk, bords, tiger, multi, fogsvans, japan o stickis som löser alla mina behov.
Däremot innan jag hade alla dessa sågar var cirkeln en bra universialkompis.
Själv använder jag i princip aldrig cirkelsågen då jag har kap/ger, sänk, bords, tiger, multi, fogsvans, japan o stickis som löser alla mina behov.
Däremot innan jag hade alla dessa sågar var cirkeln en bra universialkompis.
Röstar också för en sänksåg om ekonomin inte är största problemet, annars är sänksåg väl värd varje krona. En bra cirkel med skena blir nästan lika dyr som sänksåg så det är närmast lika bra att hoppa på sänksågståget direkt istället.
Och Makita SP6000K1är den sänksåg som är populärast justnu?
-vilka längder på skenor använder man mest?
http://www.verktygsproffsen.se/cirkelsågar/makita-sänksåg-sp6000-m-skena-tving
4200kr, rentav billigare än cirkelsåg med skena.
-vilka längder på skenor använder man mest?
http://www.verktygsproffsen.se/cirkelsågar/makita-sänksåg-sp6000-m-skena-tving
4200kr, rentav billigare än cirkelsåg med skena.
Redigerat:
2x1400, eller en 1400mm
Har du 2 kan du lätt längssåga en skiva utan att behöva flytta skenan, men det går med en också.
En längre blir fort otympllig vid kortare snitt.
Och ja, Makitan ligger nog bra till.
Har du 2 kan du lätt längssåga en skiva utan att behöva flytta skenan, men det går med en också.
En längre blir fort otympllig vid kortare snitt.
Och ja, Makitan ligger nog bra till.
Jag har funderat mycket på Makita sänksågen . Daniel_N säger ju att en sänksåg utan klyvkniv inte är tänkbart...... Hade det inte varit för det hade jag redan lagt in en order på http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/?changecurrency=EUR plus festooltvingar! Men vilken såg ska en fattig hemmabrukare igentligen köpa för att få ihop sina dugliga snickarverktyg. Kanske köpa en klyvsåg istället?
edit : stavfel
edit : stavfel
Redigerat:
Har själv TS55 men man kanske ska ta och fundera över sänksåg utan klyvkniv. Antar att den, givet att den var helt värdelös inte hade funnits på marknaden. Kanske kan det vara så att man som ägare av en sänksåg utan klyvkniv vet om att så är fallet och agerar utifrån det? Det finns ju sätt att köra den säkert och med precision, klyvknivens avsaknad till trots.
Jag förstår liknelsen men man får mycket sämre snitt med tung motorcykel. Brukar bli fläk och ser inte alls snyggt ut.
Liknande trådar
-
Hitachi C6BUY dålig motorbroms??
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ny cirkelsåg, Hitachi C6BU2 eller C6BUY (ena sågar genom regel i 45 grader)?
Styrskena / Kapskena Hitachi C6BUY såg?
Hitachi slagskruvdragare eller mutterdragare, vad är skillnaden?
Skillnad på hitachi spikpistoler?
Verktyg, Maskiner & Fordon