Kan det finnas någon anledning att man i samma installation använder sig utav båda sorterna?

Tyckte jag dessa 2 typer som elektrikerna använde, kan läsa mig till lite skillnader.

Men varför inte använda samma sort?

A
Det är två typer av installationskabel med olika för och nackdelar beroende på var de används.

A avh67f skrev:
Det är två typer av installationskabel med olika för och nackdelar beroende på var de används.
Jo men vad är dem för/nackdelarna då?

Båda får användas klamrade ovanpå list?

A
Exq är inte lika bra att klamra t ex.

EXQ är lite sladdrigare och svårare att få att ligga rakt när man klamrar den på en list. EXLQ är lite dyrare.

tommib
EXLQ för förläggas i skyddsrör i mark, det får inte EXQ. Den har också lite bättre mekaniskt skydd vilket är bra i vissa applikationer.

tommib tommib skrev:
EXLQ för förläggas i skyddsrör i mark, det får inte EXQ. Den har också lite bättre mekaniskt skydd vilket är bra i vissa applikationer.
Ok. Men skulle du säga att båda lämpar sig för att klamras på list i lägenhet?

Om allt är klamrat på list i ett utrymme där det syns ofta har jag svårt att se några bättre skäl för att blanda än att den ena tog slut och han hade kvar av den andra. Funktionellt är båda lämpliga. EXLQ är lättare att få snyggt. Upplever du några problem?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om allt är klamrat på list i ett utrymme där det syns ofta har jag svårt att se några bättre skäl för att blanda än att den ena tog slut och han hade kvar av den andra. Funktionellt är båda lämpliga. EXLQ är lättare att få snyggt. Upplever du några problem?
Ok tack! Nej, mest nyfiken!

S Sebastian Lindberg skrev:
Ok. Men skulle du säga att båda lämpar sig för att klamras på list i lägenhet?
Eqlq är bra kabel att klamra👍

J J-banan skrev:
Eqlq är bra kabel att klamra👍
Hur mycket sämre är exq? Behöver man fler klamrar? Min elektriker verkar använda båda och vill ju inte ha ett dåligt resultat.

S Sebastian Lindberg skrev:
Hur mycket sämre är exq? Behöver man fler klamrar? Min elektriker verkar använda båda och vill ju inte ha ett dåligt resultat.
Eqlq har metall skärm vilket gör det styvare, exq saknar det och slutresultatet blir inte lika bra. Sen kanske han får till det fint ändå med exq men skulle inte rekommendera den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.