Hej! Tänkte bygga en utedusch på sommarstugan i sommar, men är inte helt haj på hur man gör.
Tänkte dra typ pexslang över tomten, en från varmvattenberedaren och en med kallvatten (så småningom gräver jag nog ner dem). Sedan tänkte jag mig att den lättaste är snabbkopplingar för trädgårdsslang, och någon typ av metallrör sista biten upp på "väggen" där själva duschen och duschmunstycket är.

Jag har läst att det smartaste för uteduschar är gamla tvågrepps vridblandare, då de inte behöver plockas isär på vintern. Men är det, rent tekniskt, någon skillnad på en sån blandare jämfört med en kulventil på vardera rör, eller är det mer estetiskt?
 
Rickard.
En kulventil är hopplös att justera in lagomt tryck i lite allt eller inget känsla över dom. En klassisk kilslidsventil är bättre men inte riktigt lika naturligt som en blandare.
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
En kulventil är hopplös att justera in lagomt tryck i lite allt eller inget känsla över dom. En klassisk kilslidsventil är bättre men inte riktigt lika naturligt som en blandare.
Kilslidsventil, där lärde jag mig ett nytt ord! Tack för bra svar, låter rimligt! men är två kilslidsventiler onaturligare att få bra temp med jämfört med två rattar på en gammal blandare?
 
Krilleman
Går det inte att göra något på insidan med en blandningsventil eller en gammal termostatblandare och bara dra ut ett PEX-rör ut till uteduschen?!
 
Rickard.
Jag skulle säga att dom är känsligare än en riktig blandare och därmed lite "svårare" att få lagom temperatur. Har inte erfarenhet av exakt det du vill göra och i duschen är man nog lite petig på temperaturen men jag tror att det skulle fungera bra.

Sen måste man såklart se till att vattnet får en chans att blanda sig innan munstycket.
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
Varför inte bara ett blandarfäste och en termostatblandare? Tar inte många sekunder att plocka bort blandaren på hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.