Vi funderar på att använda skiffer från Grythyttan som golvbeläggning i vårt badrum. Såg det på besök hos ett par och det var jättesnyggt. Men hur praktiskt är det egentligen. Fick något svävande svar från paret. Vilke är era erfarenheter? Det gäller t ex:

- städbarhet, hur praktiskt är det egentligen...
- krav på underhåll
- ojämnhet, det är ju lite "knaggligt"
- tålighet
- etc

Skiffer har vi i hallen. Behandlat med stenolja och löpande underhållet med såpa+ vatten. Har legat där i ca 60 år och fortfarande snyggt. Sand och smuts samlas i ojämnheter och transporteras inte till övriga rum. Damsuggaren fungerar bättre vid städning än f.ex. sopborste.  
Eftersom jag känner den typen av golv har jag också mina tvivel om det är så lättorkat på grunt av det ojämna ytan. Som i ett badrum där vatten spils ofta. Inte så lätt att bara sväpa med en mop som man gör på ett slät klinker.  Är den svart i färgen så blir det synliga vita fläckar av kalk som finns i vatten om man inte torkar varje gång man spiller :(. Skifferytan suger in vatten i en viss grad men rekommenderas inte att lacka. Vattendroppar på mitt golv omvandlas till stora och mörkare fläckar men det är mest regnvatten och smält snö som kommer in och torkar utan synliga spår. Vill inte ens fantisera hur det kan se ut efter rester av tvålskum och hårshampoo. Lackad yta blir vattenavvisande men ishal när den blir våt och farlig även i hallen om man kommer med snö på skorna, har jag hört men ej testat. Som sagt, vår skiffer är ej lackad. Det är mina erfarenheter med skiffer. Rekomenderar att ha den i hallen och andra torra utrymmen men ej i ett badrum. Du hade ju Dina tvivel eftersom du ställer frågan... och nu har jag tyvärr bekräftat dom, tror jag;). Opraktisk i ett badrum, tycker jag, som har den i hallen och som värderar det praktiska högre än det estetiska... och som hittar oftast både ock ;)
Lycka till med valet!
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.