Hej!
Jag som kund beställde ett arbete, skrev avtal och allt var klart. Jag skulle stå för material och företaget skulle endast debitera arbetstimmar.
Problemet var att när vi bestämde byggstart så dök dom upp i tid men jag hade helt enkelt haft oturen att få hem fel byggmaterial! (dörrar osv.).
Byggarna åkte och senare fick jag en faktura på störning i produktion p.g.a. kund ej levererat material. Är detta rättvist??? 490kr/h x 16tim samt milersättning på totalt 21 km x 10kr (1 dag för 2 man)...
 
Personligen tycker jag att det låter skäligt. Ni hade ju ett avtal om att de skulle jobba hos dig den dagen och har därför avsagt sig / inte ordnat något annat uppdrag. Om du då inte har fixat material så att de kan jobba ska ju inte de lida för. Det är bara att betala och se glad ut.
 
Varför skulle företaget ej ta betalt för tiden? Det är ju du som klantat dig, inte företaget.
 
Fast de gånger man själv tagit ledigt för att vara hemma och hantverkaren inte dykt upp så har inte jag fakturerat - men det kan jag göra alltså. Kanon! *ironi*

Jag är tveksam till om de verkligen har stöd i att ta ut fullt timarvode när de med största möjlighet har haft möjlighet att planera något annat projekt eller dyl åtminstonde del av dagen. Att tro att de bara har haft som enda alternativ att slå dank det har jag svårt att köpa.
 
Jag tycker det låter rimligt om jobbet de skulle gjort hos dig är i storleksordningen att det hade tagit mer än ett par timmar att göra - hade det varit ett mycket snabbt jobb som de typ hade gjort på en timme så hade jag klagat om jag varit du, med argumentet att de ju vetat om att det bara skulle tagit max 2x2h eller nåt sånt, och att du inte betalar för mer än en halvdag.

Du kan ju alltid prova att klaga, men sannolikheten att de vill göra nåt jobb åt dig i framtiden blir isåfall rätt liten. Trist att råka köpa hem fel grejer.
 
Är erat avtal på löpande eller tidsplanerat med fast pris via offert?

Om det är löpande så kan dom ju bara ta betalt för förlorad tid som spenderats hos dig, dvs dom kom, dom såg, dom åkte vidare. Visst är det så att du har strulat och får stå för förlorad tid om det var planerat att dom skulle komma den dagen men att du ska betala för hela dagen vette 17, om det inte var sagt då förstås helt klart att dom skulle spendera hela dagen hos dig, det kan ju vara så att dom inte har några andra ställen att kasta in dom på. Jag hade då inte tagit betalt för mer än den faktiska förlorade tiden vare sig jag haft ett annat jobb att ta tag i eller inte men om avtalet säger att det ska vara färdigt ett visst datum så får man ju helt enkelt flytta fram det datumet det antal dagar det tar innan rätt material är på plats och arbetet kan gå igång igen.

Om det är ett fast pris så gäller ju samma sak om det är tidsbegränsat projekt men där kan det ju också vara så att firman planerat in två man konstant under en period och inte har andra jobb till dom under den perioden och de ska ju ändå avlönas men till skillnad från löpande så har du ju sämre förhandlingsläge att få ner timmarna som gått förlorade för firman kanske.

Prata med firman och kolla men ha i åtanke att det var pga dig som leverantör och den som skulle tillhandhålla materialt som stört deras arbetsschema.
 
Nej, de har ganska sannolikt gjort något annat men likaväl så har de rätt att ta ut betalt av orsakerna som Janus82 säger, förutsatt att ni inte kommit överens om något annat. Mitt stalltips är att du ringer till företaget och pratar med dem lite.
 
Det hade väl varit juste om de hade sagt: "Vi kommer fakturera dig fullt för en hel dag oavsett om vi gör något här eller inte. Du kanske har något annat du vill att vi skall göra?"

Men att dra därifrån och sedan fakturera för full dag tycker jag är magstarkt.
 
mariatherese skrev:
Det hade väl varit juste om de hade sagt: "Vi kommer fakturera dig fullt för en hel dag oavsett om vi gör något här eller inte. Du kanske har något annat du vill att vi skall göra?"

Men att dra därifrån och sedan fakturera för full dag tycker jag är magstarkt.
Det håller jag helt med om!
 
Fast om det var två anställda killar så tror jag inte dom dels har koll på om företaget fakturerar och i så fall hur mycket samt att anställda om det nu var så har sällan befogenheterna att diskutera kostnader med kunderna.
 
Jag tycker det är helt ok, de har avsatt 16 timmar då de ska jobba hos dig. Förmodligen så kan de ju inte bara skicka i väg killarna på ett annat jobb på så kort varsel.
 
Frågan är varför du fått fel material? Var det pga din okunskap eller att leverantören klantade sig. Om det var lev. så hade jag krävt ersättning från denne för snickarkostnaderna. Annars är det nog bara att betala själv.
 
Om det är så att firman inte haft möjlighet att sätta dom i annat projekt så kan du ju alltid försöka förhandla med dom så att dom sänker timpenningen till "självkostnadspris" eller liknande så det täcker deras kostnader för lön osv, själva jobbet kommer ju ändå att utföras senare.
 
Om ni inte blir överens om faktureringen saknas kanske förutsättningar för att firman kommer att utföra det planerade arbetet. Men ni kanske ändå kan komma överens om en fortsättning. I annat fall missar de ju ett arbetstillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.