Hej! Vi håller i detta nu på att lägga om taket och har idag öppnat upp den gamla plåten som klätt skorstenen.
Jag är nu lite osäker på hur vi borde gå vidare. Plåtslagaren har redan måttat och förberett material som vi kan klä in skorstenen med. Men, kan vi klä in den i befintligt skick utan att fixa fogar?

• Delvis upptaget tegelskorsten med gammal plåt borttagen samt nytt brunt plåtmaterial förberett för installation på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten av röda tegelstenar med synliga fogar, halvt täckt av gammal rostig plåt under takomläggning.
    Skapa konto
  • Delvis demonterad takbeklädnad runt tegelskorsten med förberett plåtmaterial.
    Skapa konto
  • Öppnat tak runt en gammal skorsten med synliga tegelstenar och gammal fog, ny plåt förberedd för montering nedanför.
    Skapa konto
Carl Winkler Carl Winkler skrev:
Hej! Vi håller i detta nu på att lägga om taket och har idag öppnat upp den gamla plåten som klätt skorstenen.
Jag är nu lite osäker på hur vi borde gå vidare. Plåtslagaren har redan måttat och förberett material som vi kan klä in skorstenen med. Men, kan vi klä in den i befintligt skick utan att fixa fogar?

Min skorsten (mexisten) vittrade sönder, bitar av stenen ramla ner även fogen. När ja byttte tak satte snickarna på plyfa, uppvik med pappen sen kom plåtslagaren och plåta in de ingenting gjordes åt fogen/stenen innan vad jag vet, kanske att snickarna plockade de absolut värsta som trilla ner bara man titta på de men annars inget dom nämnde

L Lechuza skrev:
Min skorsten (mexisten) vittrade sönder, bitar av stenen ramla ner även fogen. När ja byttte tak satte snickarna på plyfa, uppvik med pappen sen kom plåtslagaren och plåta in de ingenting gjordes åt fogen/stenen innan vad jag vet, kanske att snickarna plockade de absolut värsta som trilla ner bara man titta på de men annars inget dom nämnde
OK! Tack för svar. Känns som att svar kan bero på vem man frågar också. Inklädd skorsten kanske är att föredra om man inte eldar allt för ofta i den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.