1 821 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Skattereduktion - storlek på eldstad
Sida 1 av 2
Hej!
Fick den vattenmantlade kaminen i dag. Började fundera på det här med skattereduktionen.
Det står att ackumulatortanken ska vara minst 18 gånger större än eldstadsvolymen. Hur räknar jag ut eldstadsvolymen på kaminen? Tar jag bara bredden gånger höjden gånger djupet? Får jag inte fram ett alldeles för högt tal då? Jag menar, det går ju inte att trycka in ved i hela det utrymmet....det blir ju väldigt konstigt?
Är detta med ack.tankens storlek något som kollas upp över huvud taget?
+
Fick den vattenmantlade kaminen i dag. Började fundera på det här med skattereduktionen.
Det står att ackumulatortanken ska vara minst 18 gånger större än eldstadsvolymen. Hur räknar jag ut eldstadsvolymen på kaminen? Tar jag bara bredden gånger höjden gånger djupet? Får jag inte fram ett alldeles för högt tal då? Jag menar, det går ju inte att trycka in ved i hela det utrymmet....det blir ju väldigt konstigt?
+
18ggr större gäller endast vedpanna och acktankar,,,när det gäller braskaminer är detdaniel_168 skrev:Hej!
+
inköpspris - 10000 x 30% Alttså kostar kaminen 20000 så drar man av 10000 så får man ut 30% av 10000... Men maxbeloppet är 15000 i bidrag. Observera att det gäller vid nybyggnad.
http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000635/32301utskr.pdf
Ok....
Jag ska ju ha acktankar till kaminen....Men det kanske inte är samma sak ändå?
Jag ska ju ha acktankar till kaminen....Men det kanske inte är samma sak ändå?
daniel_168 skrev:Hej!
+
Räkna även med om du verkligen vill ha bidraget alls.
Söker du bidraget så lär du även få ökad fastighets skatt. På några år har staten tagit tillbaka bidragspengarna i form av den höjda fastighetsskatten.
Kanske är det bättre i många fall att inte söka bidraget om man slår ut kostnaderna på en 10-15 års period.
Steffe
Det beror ju iofs på vad vi röstar fram för regering.
Man får väl ingen höjd fastighetsskatt.Gäller inte det bara värmepump?
Asså det höjer ju värdet på huset och då åker ju fastighetsskatten upp med.
Jag fick värdeökning pålagt efter jag köpte min vedpanna. Jag tog ju ut rot bidraget så.
Staten e ju så rolig. De vill att man ska gåifrån oljeeldat. Men de som gör det får värdeökning på sina hus och därmed högre fastighetsskatt.
Jag fick värdeökning pålagt efter jag köpte min vedpanna. Jag tog ju ut rot bidraget så.
Staten e ju så rolig. De vill att man ska gåifrån oljeeldat. Men de som gör det får värdeökning på sina hus och därmed högre fastighetsskatt.
Tyvärr så bestraffas vi för att förbättra våra hus.Andreas_Hansson skrev:
byter man till treglas så åker värdet på huset upp = mera skatt
installerar man braskamin så åker värdet upp..
det ser man enklast i "poängskalan i fastighets deklarationen..
bäst för plånboken är låg poäng typ stampat jordgolv englasfönster och vatten utomhus
och utedass.. då betalar man låg fastighets skatt ;-).
Om man får ett bidrag på 10 000 för att sedan få 2000 mer om året i fastighetsskatt så har man ju betalat tillbaka pengarna till staten innom 5 år.. sedan är det 2000 ur egen plånbok resten av tiden.
Det tål iaf att räknas på och kollas upp
Steffe
Det finns ju bara konventionellt uppvärmningssystem eller värmepump.En ved panna räknas som konventionellt uppvärmningssystem !!
Jo asså du åker inte upp i någon skatteklass på en ny vedpanna. Men ditt hus ökar ändå i värde på den investeringen. Som mitt paket 90k kostade det. Och mitt taxeringsvärde gick upp med 96k det året. Bytte från ved eldat kombi till ren vedpanna. Men liförbannat ökade husvärdet och då ökar ju den årliga skatten. Även om jag ligger på samma poäng i tax systemet.
Ingen som kunde reda ut det där med vattenmantlad kamin, eldstadsvolym och ackumulatoratank?
Det brukar väl stå på kaminen. Vad är det för kamin.
Man får inget höjt taxeringsvärde om du byter från en kombi panna till en ved panna.
Man får inget höjt taxeringsvärde om du byter från en kombi panna till en ved panna.
Andreas_Hansson: Ledsen o säga det men så var det för mig.
Visst skatteverket kan ju ha höjt det iaf. Men inte så mycke då.
Om nu det inte var för pannan skull som husets värde ökade så måste man väl kunna ta reda på vad som gjort att det ökade så pass???. För vad jag vet så ökade inte grannarnas särskillt mycke iaf.
Visst skatteverket kan ju ha höjt det iaf. Men inte så mycke då.
Om nu det inte var för pannan skull som husets värde ökade så måste man väl kunna ta reda på vad som gjort att det ökade så pass???. För vad jag vet så ökade inte grannarnas särskillt mycke iaf.
Det finns bara konventionellt uppvärmningssystem eller värmepump att basera uppvärmningssystem på..
Skatteverket har nog höjt upp dig för något annat.
Skatteverket har nog höjt upp dig för något annat.