Halkade över en artikel idag:
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/skatterdeklarationer/artikel_870323.e24

Och det är väl främst den första delen jag undrar över:

"Så till några skattesänkartips. Du kan utnyttja ränteavdrag för att sänka skatten. Räntor som betalas innan årsskiftet och som gäller för tiden fram till den sista januari 2009 får dras av mot inkomsten för 2008. Om du delar ett lån med någon så tala om för banken vilken fördelning av räntorna ni vill ha, annars fördelar banken räntan med lika mycket på var och en av er.

Har den ena personen högre inkomst är det bättre att den personen som har inkomster, som det går att göra avdrag från, också betalar räntorna.

Får någon av de som delar på lånet ett underskott, det uppstår när räntan blir högre än den inkomst man har, är det bra att göra en omfördelning av räntebetalningen. På underskott upp till 100 000 kronor får du en minskning av skatten med 30 procent av underskottet. På belopp över 100 000 är avdraget inte lika stort, det är 21 procent."

Jag förstår inte riktigt, hur gör ni?
 
Vilken del är det som är oklar?

Om man har räntekostnader över 100.000 får man mindre tillbaka på skatten för dessa (förutsatt att man inte har andra kapitalinkomster som täcker upp).

Det är därför smart om man är två om lånen att dela upp ränteavdraget mellan sig så att ingen får över 100.000 om möjligt.
 
Det handlar om kvällstidningsjournalistik i den högre skolan...

Det är ytterst få som har något att vinna på att betala ränta i förväg. Det är som att kissa på sig. Det blir lite mer tillbaka nästa sommar, men året efter blir det mindre.

Rent teoretiskt kan det finnas familjer där den ena betalar mer räntor än man har inkomster, men i praktiken så torde ingen bank godkänna något sådant.

Däremot är det viktigt att man inte står som ensam betalare för lån och räntor om man haft över 100.000kr i ränteinbetalningar i år. Då skall man dela upp det mellan sig för att maximalt utnyttja skattesystemet.
 
Swetrot skrev:
Nja, visst kan det väl finnas familjer där den ena har en ganska hög inkomst och den andra en väldigt låg (föräldraledig tex)

Om man då har stora ränteutgifter fördelat lika på båda, vilket jag absolut tror banken tillåter. Det kan ju vissa år vara en tillfällig "inkomstfördelning" i hushållet dessutom så kan det mycket väl löna sig. Inte alltför ovanligt tror jag.
 
I vår familj tjänar maken hyffsat bra och jag väldigt lite, var rekommenderas då?
 
Exempel.
Din make tjänar 600.000 om året.
Du tjänar 75.000.
Ni betalar 200.000 i ränta (ca 4 miljoner i lån)
Ni betalar med andra ord 100.000 var men du får bara dra av på 75.000 eftersom du inte har högre inkomst än så. Din make får göra ränteavdrag på 100.000.
Om ni fördelar lånet så att du betalar 75.000 i ränta och din make 125.000 så "vinner" ni att din make får dra 21% på 25.000 "till" = 5250:- mer tillbaka än annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.