2 107 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
skarven i gipstaket
Har precis satt upp ett nytt gipstak med takplattor 600x1200 med fasade kander. Har satt kanterna med varannan hel varannan halv platta och vill behålla skarvarna synliga.
Ska måla med en vanlig vägg&takfärg och då till frågan.
Behöver jag lägga ett tunt lager av latexfog i skarvarna mellan gipset eller fungerar det o måla direkt över utan att riskera att det blir sprickningar med tiden?
Ska måla med en vanlig vägg&takfärg och då till frågan.
Behöver jag lägga ett tunt lager av latexfog i skarvarna mellan gipset eller fungerar det o måla direkt över utan att riskera att det blir sprickningar med tiden?
har också en liknande fundering/följdfråga: behöver (skall) man spackla där man inte riktigt lyckats så väl med att få ihop skivorna helt mot varandra, dvs där det bildas en liten glipa, eller är det bara att måla över och färgen täcker detta?
Jag körde bla. Latex i mina skravar och det håller fortfarande - gjorde det för 3 år sedan.
Nej där skall inte fogas i gipsskarvarna, det räcker med att måla (2 gånger) för att få det "tätt". men har det blivit några mm mellanrum på sina ställen, så går det bra att använda latexfog där för att fylla upp springan. Måla taket 2 gånger, gäller för färger som kommer från de stora tillverkarna. Köper man lågprisfärg, får man ibland måla både 3 och 4 gånger, för att undvika skiftningar.
Hej
Saturnus har rätt, har innan semestern avetablerat ett bygge där jag och kollegan skruvade runt 800m2 dubbelgips i tak och målarna spacklade sedan varenda skruvdj**el, sprutade grundfärg och rollade till sist två lager flödigt med täckfärgen, det blev fint.
Saturnus har rätt, har innan semestern avetablerat ett bygge där jag och kollegan skruvade runt 800m2 dubbelgips i tak och målarna spacklade sedan varenda skruvdj**el, sprutade grundfärg och rollade till sist två lager flödigt med täckfärgen, det blev fint.
Tack Norell, det här är mitt yrke sedan 45 år......men månntro dom har svurit, på alla skruvskallar som inte skruvats in ordentligt. Här uppstår då ett klassiskt problem, när sandspacklet slipas, så åker även skruvarnas galv av, och med tiden, en brun rostfäck