7 059 läst · 2 svar
7k läst
2 svar
Skarvar liggande panel
Hej!
Skall göra ett fasadbyte och och montera 145mm liggande enkelfas spontad panel.
Har grundad och mellanstryken från fabrik Moelven Proffs men ändträet är ej behandlat.
Hur brukar man göra vid montering av dessa vid skarvar? Min Fasad är tyvärr 13m lång så måste skarva. Färgrekommendationerna Beckers Perfekt Akryklat säger olja,grunda, täckstryk x 2 på ändträ? Detta tar ju en del extra tid om man skall följa och jag antar att det ej görs vi nybyggen?
Skall göra ett fasadbyte och och montera 145mm liggande enkelfas spontad panel.
Har grundad och mellanstryken från fabrik Moelven Proffs men ändträet är ej behandlat.
Hur brukar man göra vid montering av dessa vid skarvar? Min Fasad är tyvärr 13m lång så måste skarva. Färgrekommendationerna Beckers Perfekt Akryklat säger olja,grunda, täckstryk x 2 på ändträ? Detta tar ju en del extra tid om man skall följa och jag antar att det ej görs vi nybyggen?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Jag o sambon böt panel på garaget, liggande med skarv, vi gjorde det väldigt enkelt för oss, om det blev bra eller dåligt med ändträt får tiden visa. Men vi doppade ändträt i olja ett par sekunder, torkade av överflöd och målade ändträt med grundfärg, sen montera vi panelen. Vet att man borde låta oljan torka 30 minuter emellan men det är helt orimlig tidsåtgång på det ifall man ska använda så mkt. av virken som möjligt så använder man ju hela tiden spillbiten från föregående rad till nästa, vilket innebär att det alltså blir oljning och 30 minuter torkning mellan varenda bräda isåfall