Jag skall sätta dit några ståndskivor av typ nedan
AICo9yyyjFtKGzhQLvYF7eRCcmp-0H30fRcKP5bE5oPEnIP7pFdltYvE7ycMhX1TVC2V_o59OSlQLlfm9mfnKRyNLs6OOJQCV1edIugdSQ2ByVMYqAc-F9GCeqeS0Wti2J6Vtrtp4_TZJwfkv7h3nZIktl4OQnwInyNZ7prhjcyosd7p0Uz4r3St2qhX4sxpk5bKSRt5FZ0BGA4=s512-pd-pc0x00ffffff
Väggen som sticker upp ur taket har ett ytterhörn, så jag måste få ihop detta på ett hyfsat sett. Det behöver nte bli superfint, men ändå. Plåten skruvas i vägg, skruvarna döljs av träpanelen sen. Taket är låglutande, några grader bara, så det blir ett vanligt 90-garders hörn.

Hur gör jag skarven bäst?
 
S
Hur hade du tänkt dig att någon skulle kunna ge ett bra svar på din fråga med den beskrivningen utan några bilder?
 
Plåten bör kunna falsas
 
S stugfar skrev:
Hur hade du tänkt dig att någon skulle kunna ge ett bra svar på din fråga med den beskrivningen utan några bilder?
Vad för bilder behöver du?
 
K
M -MH- skrev:
Vad för bilder behöver du?
På ditt tak och hörnet i fråga..?!
 
Ett 90-graders hörn på ett så gott som plant tak. Tänk dig ett ytterhörn på en innervägg och att man ersätter en gerad golvsockel med ståndskiva. Det måste vara vanligt förekommande?
 
Kolla på Google eller forumet hur man bockar fönsterbleck. Samma princip fast med större plåt lär fungera mycket bra. Om du inte får ihop det är det läge att åka till en plåtslagare och låta dem bocka åt dig.
 
Fönsterbleck är väl innerhörn? Om du menar ta upp gaveln.
 
Detta är överkurs för det jag skall göra.

 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Fönsterbleck är väl innerhörn? Om du menar ta upp gaveln.
Ursäkta, läste för snabbt och såg inte att skrev ytterhörn.
Bör fungera att lägga den nedra underst. Med ett fyrkant utskuren och lit vik neråt/utått på den vertikala delen. Sedan den som är överst med ett utstick neråt. Lite klet och kanske skruv eller popnit för att sätta ihop de utstickande vertikala delar.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…

Så här gör tydligen proffsen.
 
Såhär gjorde jag, det får duga. Det är inte ihopfalsat, bara vikt kanterna för att det skall se bättre ut. Jag måttade lite dåligt, får jag erkänna.

Panel kommer över och döljer skruvskallar.
Träverkandeckning möter svart plåtkant, skuggor, dagsljus, spindelnät, skruvar och lite smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall med öppen lucka, visar vattentät svart plast under, solbelyst, detalj av konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med öppen lucka visar svart plasttråg under, solljus, skuggor, trästruktur, skruv och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.