Hej!
Jag håller på att bygga ett uterum och skall stänga en vägg med stående panel. Brädgården jag har här har längder på 4800 mm, men varje bräda behöver vara runt 3000 mm.
Kan man skarva o trycka in lite extra färg i skarvarna? Känns som det blir sjukt mycket spill annars.
Eller kommer skiten att ruttna omgående?
 
R
Köp ifrån en annan brädgård alla vettiga brädgårdar har olika längder av panel.
Vanligaste längderna är 3600, 4200, 4800 och 5400mm men det finns längder som är där i mellan med..
Jag skulle inte handlat av någon som har så dåligt med löngder, har du frågat om dom kan ta hem lämpliga längder till dig?
 
  • Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Skarva ytterpanelen görs bara om inga andra alternativ finns. Man vinkla då skarven ca 25 grader i djupled.
 
Tack för svaren, då känns det änna dumt att skarva, hittar inga kortare i lager i närheten men då får jag köra på 4800 mm så blir det perfekt att använda "spillet" till att bygga en lekstuga 👍
 
MultiMan
Eftersom jag är sparsam så har jag skarvat en hel del, men alltid snedsågat ca 25 grader (precis som alla brädor längst ner mot marken), oljat, grundat och haft i oljefog/utefog i skarven eftersom den aldrig blir perfekt. Inga som helst skador i skarvarna 20 år senare.

Jag har för övrigt 5,70 på högsta fasaddelen och det gick inte att få tag i så långa brädor, så där hade jag inget val. Fick även ha plåtslagaren att köra hit 6 m stuprör då vanliga affärerna inte hade så långa.
 
Inga problem att skarva om ändarna snedkapas och behandlas på lämpligt sätt (beror på färgtyp på fasaden) innan montering.

Att det inte görs generellt är nog mest för att det tar längre tid än att inte skarva.
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Inga problem att skarva om ändarna snedkapas och behandlas på lämpligt sätt (beror på färgtyp på fasaden) innan montering.

Att det inte görs generellt är nog mest för att det tar längre tid än att inte skarva.
Och när virke/panel torkar kan avståndet, kanske ge bättre eller sämre förutsättning, det får man veta senare.
Och om det bara är 3m längder så finns det bygghandel med bättre sortering och 3,3 eller 3,6 m.
Man får väga transport mot spillkostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.