1 519 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Skarva skivor med hemmagjord spont
Jag försökte mig på att skarva ihop långsidorna på ett par smala limfogskivor för att få en bredare. Jag fräste först ett 3mm spår och sågade till smala fjädrar av plywood. Provmonterade och det passade jättefint. Sen gick jag på med trälim (PVAc), först på ena sidan och ned med fjädern i spåret. När jag sen skulle klämma foga samman skivorna var det stört omöjligt att få dem att gå ihop ordentlig, trots en stor portion våld. Det blev en glipa på flera mm.
Jag misstänker att det beror på att träet svällde och blev tjockare när jag applicerade limmet. Mina fjädrar var delade så att eventuellt överskottslim skulle ha någonstans att ta vägen.
Tack och lov lyckades jag dela på brädorna igen (återigen med mycket våld).
Nu tänkte jag göra ett nytt försök genom att fräsa rent spåret och slipa på fjädern som sitter fast i den andra brädan.
Det jag undrar är först och främst om jag bör använda någon annan typ av lim som inte sväller träet. Andra tips är också välkomna.
Jag misstänker att det beror på att träet svällde och blev tjockare när jag applicerade limmet. Mina fjädrar var delade så att eventuellt överskottslim skulle ha någonstans att ta vägen.
Tack och lov lyckades jag dela på brädorna igen (återigen med mycket våld).
Nu tänkte jag göra ett nytt försök genom att fräsa rent spåret och slipa på fjädern som sitter fast i den andra brädan.
Det jag undrar är först och främst om jag bör använda någon annan typ av lim som inte sväller träet. Andra tips är också välkomna.
Hej!
Det låter osannolikt att limmet skulle få träet att svälla så mycket. Möjligt att limmet i plyfan reagerade med det nya limmet men jag har aldrigt hört något liknande. Är du säker på att det inte var någon flisa eller dylikt som gjorde att du inte fick in fjädern ordentligt? Jag hade sågat nya fjädrar av vanligt virke och kört på med vanligt vattenbaserat trälim. Lycka till!
Mvh Kristoffer
Det låter osannolikt att limmet skulle få träet att svälla så mycket. Möjligt att limmet i plyfan reagerade med det nya limmet men jag har aldrigt hört något liknande. Är du säker på att det inte var någon flisa eller dylikt som gjorde att du inte fick in fjädern ordentligt? Jag hade sågat nya fjädrar av vanligt virke och kört på med vanligt vattenbaserat trälim. Lycka till!
Mvh Kristoffer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Bredden på fjädern får inte bottna i spåret, flera mm behövs. Fjädern ska gå trycka ner med tummen.
jodå, limmet får trä att svälla så visst kan det nypa.
Det är inte fjädern som står för hållfastheten, det är mest en styrning och limmet på skivkanten som håller ihop det hela
Vad har du att dra ihop det hela? Riktiga knektar?
Protte
jodå, limmet får trä att svälla så visst kan det nypa.
Det är inte fjädern som står för hållfastheten, det är mest en styrning och limmet på skivkanten som håller ihop det hela
Vad har du att dra ihop det hela? Riktiga knektar?
Protte
Ja, tvingarna kan säkert vara ett problem. Jag ska ta och fixa några rejälare. Jag försökte även slå ihop skivorna, men det gick inte heller.
Planen är att slipa av fjädern som redan sitter och smalna av den lite. Den kan ha varit för tjock från början för den gick definitivt inte att trycka in med tummen. Det kan ju också ha varit så att den blivit för bred på något ställe om den inte har bottnat där den sitter.
Sen ska jag fräsa rent noten och jämna till kanterna igen så att limmet får en bra yta. Därefter provmontering igen innan jag går på med lim och nya knektar. Håll tummarna!
Planen är att slipa av fjädern som redan sitter och smalna av den lite. Den kan ha varit för tjock från början för den gick definitivt inte att trycka in med tummen. Det kan ju också ha varit så att den blivit för bred på något ställe om den inte har bottnat där den sitter.
Sen ska jag fräsa rent noten och jämna till kanterna igen så att limmet får en bra yta. Därefter provmontering igen innan jag går på med lim och nya knektar. Håll tummarna!
Liknande trådar
-
Vindskivor - plåt eller trä? Hela eller skarva?
Fasad -
Renoveringstapet. Fixar den skarvar mellan spånskivor
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva ståndskivor i ytterhärn?
Tak & Vind -
Måla gipsskivor utan att spackla skarvar
Färg, Måla & Tapetsera -
Skarvar mellan spånskivor- hur undvika sprickor?
Färg, Måla & Tapetsera